Tesla verlaagt prijzen China door concurrentie

Tesla moet zijn prijzen in China noodgedwongen verlagen als gevolg van scherpere concurrentie. De prijzen van de elektrische auto’s zijn er met ongeveer 5 % teruggeschroefd, maakte het concern bekend.

China is een van de belangrijkste markten voor Tesla. De Amerikanen krijgen echter steeds meer weerwerk van Chinese producenten van elektrische auto’s, zoals BYD. Dat bedrijf verkocht vorige maand in China een recordaantal wagens: meer dan 200.000 stuks. Daarnaast zijn er verschillende ­fabrikanten bijgekomen, zoals Nio en Xpeng. Zij timmeren hard aan de weg om steeds meer modellen op de markt te brengen.

Chinese fabrikanten waren in de eerste zeven maanden van het jaar goed voor 80 % van de verkopen van elektrisch aangedreven auto’s op de thuismarkt.

Tesla’s prijsverlagingen gelden voor onder meer het populaire ­Model 3 en de Y SUV. ‘De concurrentie onder fabrikanten van elektrische auto’s is dit jaar zeer hevig. Daarom heeft Tesla besloten om met deze prijsverlaging een klap uit te delen aan zijn concurrenten’, zegt een marktkenner van een advies­bureau in Shanghai.

Eerder dit jaar voerde Tesla nog prijsverhogingen door in China. Het concern heeft onlangs de productiecapaciteit van zijn fabriek in Shanghai uitgebreid. Daar kunnen nu per jaar ongeveer 1 miljoen ­wagens van de band rollen.

Tesla verlaagt prijzen China door concurrentie. De Standaard, 25 oktober 2022, 21.

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo