Wouter Torfs en Anne Chapelle pompen extra geld in Belgisch jeansmerk

Het Belgische modemerk HNST – dat de ‘properste jeans ter wereld’ maakt – haalt 1 miljoen euro vers kapitaal op bij onder meer Anne Chapelle, Wouter Torfs en Bart Claes.

HNST – kort voor ‘honest’ – had bij de opstart de ambitie de meest duurzame jeansbroek ter wereld te ontwikkelen. Het zette een denimdoek op punt dat voor 56,00 % bestaat uit gerecycleerd katoen en gebruikt geen schadelijke chemicaliën om jeans zijn typische indigoblauwe kleur te geven.

Het bedrijf zal 2021 – het jaar van de commerciële lancering – afsluiten met zowat 5.000 verkochte broeken. Een lange jeans wordt voor 135 euro verkocht, een korte voor 89 euro.

De verkoop gebeurde oorspronkelijk alleen via de webshop, maar almaar meer kledingwinkels happen toe. ‘Het begint te draaien. We liggen al in Leuven, Gent, Mechelen en Antwerpen in de winkel’, zegt CEO Lander Desmedt. ‘We liggen ook al in Frankrijk in drie winkels, en zelfs in Tokio. Dat is een groot compliment aangezien Japan de voortrekker is voor denim.’

Voor dit jaar mikt HNST, dat vijf werknemers telt, op een snelle groei. ‘10.000 broeken is een mooie doelstelling’, klinkt het. HNST heeft – met het verse kapitaal – zijn zinnen gezet op expansie in onder meer Duitsland en de VS. ‘We merken dat ons concept deuren opent en ons netwerk helpt’, zegt Desmedt, verwijzend naar de tenoren in het aandeelhouderschap.

Met Anne Chapelle als bestuurder en sinds kort ook als aandeelhouder heeft HNST de leading lady van de Belgische mode aan boord. Ze is bekend als de zakenvrouw achter het modemerk Ann Demeulemeester. Achter de investeringsmaatschappij Freshmen – een geldschieter van het eerste uur – schuilen onder meer Wouter Torfs, Bart Claes (de CEO van JBC) en Hendrik Winkelmans, de oprichter van de winkelketen Fiets!.

DE SCHAMPHELAERE, J. Wouter Torfs en Anne Chapelle pompen extra geld in Belgisch jeansmerk. De Tijd, 7 januari 2022, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2022 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo