Tekorten door verhitte markt tweedehandsauto’s

De markt voor tweedehandsauto’s in België gaat zo hard dat niet alleen de prijzen stijgen, maar dat er ook tekorten zijn. De ontwrichting kan nog enkele jaren aanhouden.

De essentie

  • De markt voor tweedehandswagens in België boomt, onder meer door de leverproblemen voor nieuwe auto’s.
  • Dat drijft de prijzen op en doet hier en daar tekorten ontstaan.
  • De ontwrichting kan aanhouden tot in 2023 of 2024.

 

Automarkt

De automarkt wordt gelijktijdig getroffen door de pandemie, chiptekorten, het bannen van de meest vervuilende wagens en de omschakeling naar hybride en elektrisch rijden. Daardoor werden vorig jaar opvallend weinig nieuwe auto’s verkocht in ons land. Het cijfer staat met een kleine 400.000 op het laagste peil in decennia.

Daar staat tegenover dat de markt voor tweedehandsauto’s boomt. De mobiliteitsfederatie Traxio maakte woensdag bekend dat in 2021 in ons land 709.605 gebruikte wagens werden ingeschreven. Dat is 7,50 % meer dan in 2020 en bijna een record voor de jongste jaren. Bovendien was de spanning tussen beide markten nog nooit zo groot: de verkoop van twee­de­handsau­to’s lag vorig jaar 81,00 %  hoger dan die van nieuwe auto’s. In december was dat cijfer al fors opgelopen, tot 270,00 %. Normaal liggen die getallen veel dichter bij elkaar.

Noodgedwongen

Er zijn meerdere redenen voor de grote vraag naar tweedehandsvoertuigen, maar de belangrijkste lijkt de langere levertermijnen voor nieuwe wagens. Daardoor moesten consumenten noodgedwongen op zoek gaan naar alternatieven op de tweedehandsmarkt als ze een wagen nodig hadden. Door de pandemie was er ook meer vraag naar auto’s. De omslag van de markt speelt eveneens een rol, net als de overstromingen afgelopen zomer in België en Duitsland.

Volgens Filip Rylant, de woordvoerder van Traxio, is ook de tweedehandsmarkt ‘voor een stuk ontwricht’. In oktober bleek al dat dat leidt tot prijsstijgingen. ‘Die zijn opgelopen van 5,00 à 10,00 % tot 10,00  à 15,00 % voor veelgevraagde wagens’, zegt Rylant. ‘Een ander gevolg is dat er hier en daar tekorten zijn, bijvoorbeeld voor SUV’s, kleinere stadswagens en auto’s op benzine.’ Die tekorten doen zich ook elders in Europa voor, maar het is moeilijk er cijfers op te plakken.

Grotere instroom

Traxio verwacht wel dat er weer een grotere instroom komt als de leveringsproblemen voor nieuwe wagens opgelost geraken. ‘Het aanbod zal stijgen, maar de vraag en de prijs zullen dalen.’ Toch denkt Rylant dat het nog tot 2023 of 2024 kan duren voor de markt weer wat stabiliseert.

Rylant denkt niet dat de elektrificatie tot een nieuw bevoorradingsprobleem leidt. Hij verwacht dat de bedrijfswagens die uit roulatie worden genomen minder worden uitgevoerd en dus meer op de binnenlandse markt blijven.

Cardoen

Er zijn niet meteen cijfers voorhanden voor het aantal spelers op de occasiemarkt. Grosso modo zijn er volgens Traxio twee soorten verkopers: de merkgarages, geholpen door de invoerders en soms zelfs de fabrieken, en de zelfstandige dealers. Bij die laatste zijn er veel kleine spelers, maar ook groepen zoals Cardoen, dat zich meer en meer op tweedehands gooit, Dex en het Waalse Soco. Net zoals bij de merkendealers is er bij de kleine tweedehandsverkopers een consolidatie aan de gang. Die wordt versterkt door de markttendensen: hoe kleiner ze zijn, hoe moeilijker ze aan voertuigen geraken.

Traxio ziet overigens dezelfde trends in de andere segmenten van de voertuigenmarkt, zoals bestel- en vrachtwagens en motoren. Voor die laatste categorie was de tweedehandsmarkt met ruim 80.000 stuks vorig jaar zelfs ruim driemaal zo groot als die voor nieuwe tweewielers.

BROENS, B. Tekorten door verhitte markt tweedehandsauto’s. De Tijd, 6 januari 2022, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo