Offensief Jumbo in flitsbezorging verhoogt druk op Colruyt

Het Nederlandse Jumbo gaat zowel in Nederland als Vlaanderen samenwerken met de flitsbezorger Gorillas. Dat is slecht nieuws voor Colruyt.

Jumbo wordt in Nederland en Vlaanderen de huisleverancier van Gorillas, de Duitse flitsbezorger die in juni vorig jaar in ons land neerstreek. Gorillas zal ook ­instaan voor de snelle e-commerce­leveringen aan klanten van Jumbo. Voor Colruyt is dit geen prettig nieuws, omdat het in Vlaanderen niet langer producten zal kunnen leveren aan Gorillas.

Jumbo, dat afgelopen jaar een omzet van 9,9 miljard euro haalde, is goed voor een onlineverkoop van 650 miljoen euro. Welk deel daarvan naar flitsbezorging via Gorillas zal verschuiven, is afwachten. ­‘Onze onlineverkoop groeit fors, afgelopen jaar ging het om 30,00 %. E-commerceklanten krijgen nu de mogelijkheid om voor een “fast lane”-optie te kiezen’, zegt Ton van Veen, financieel topman van Jumbo. Daarvoor rekent ­Jumbo op Gorillas. ‘We hebben maanden onderhandeld en zijn best onder de indruk van hun onder­nemerschap.’

In Nederland zijn flitskoeriers al vrij ingeburgerd. Vier aanbieders proberen er elkaar van de weg te fietsen. Naast Gorillas gaat het om Getir, Flink en Zapp. In plaats van zich ertussen te wurmen, kiest Jumbo voor een samenwerking met een bestaande speler en rekent het op synergieën. Voorlopig verliest Jumbo nog geld op zijn ­onlineverkoop.

Alleen in Antwerpen

De samenwerking tussen Jumbo en Gorillas is vooral belangrijk voor de Nederlandse markt. In ­België is Gorillas alleen actief in ­enkele wijken in Antwerpen en Brussel. Brussel valt buiten het ­samenwerkingsakkoord. Gorillas wil in ons land eerst zijn activiteiten ­verdichten alvorens steden toe te voegen.

Jumbo en Gorillas gaan ook praten over een financiële participatie in de Nederlands-Belgische organisatie van de flitsbezorger. ‘Gorillas heeft in verschillende kapitaalrondes al 1,3 miljard euro opgehaald om zijn internationale expansie te financieren. Dat is geen spek voor onze bek. Wij praten over een investering van miljoenen, eerder dan tientallen miljoenen euro’s, die we kunnen verzilveren als er bij Gorillas een exit komt’, zegt Van Veen.

Op termijn zullen Jumbo en ­Gorillas mogelijk ook samen ­marketingcampagnes en getrouwheidsprogramma’s voor klanten lanceren. Misschien stapt Gorillas ook in de wielersponsoring van de ploeg Jumbo-Visma, waar de ­Vlaming Wout van Aert de kopman is. ‘Wie weet levert Van Aert dan een pakketje aan huis. Snelheid verzekerd’, lacht Van Veen.

Jumbo heeft voor Vlaanderen nadrukkelijk ambities. ‘Vlaanderen is onze tweede thuismarkt waar we ons goed voelen. Op termijn worden we ook in Brussel en Franstalig België actief’, zegt Van Veen. Van de 18 winkels die Jumbo het afgelopen jaar opende, deed de helft zijn deuren open in Vlaanderen. Jumbo heeft er nu 17 winkels en dit jaar komen er minstens 15 bij, zegt Van Veen.

De Belgische winkels halen een omzet van 120 miljoen tot 130 miljoen euro. Het doel blijft binnen drie tot vijf jaar 100 winkels te hebben. Jumbo rekent daarbij voor een stukje op groei via zelfstandigen. Onder meer zelfstandigen die ­werken met de aankoopcentrale Alvo – waarmee de Colruyt Groep een samenwerking heeft – zijn een doelwit.

Het eveneens Nederlandse ­Albert Heijn ging Jumbo in Vlaanderen voor en heeft ondertussen circa 65 winkels in ons land. In Nederland zijn Albert Heijn en Jumbo aartsrivalen. Jumbo wist er in een kwarteeuw bijna van uit het niets een marktaandeel van 22,00 % uit te bouwen via enkele gedurfde overnames. Albert Heijn is met circa 35,00 % marktleider in ­Nederland.

Gevecht van Colruyt

Doordat beide ketens steeds meer groei zoeken in België, verhoogt dat de druk op de Belgische supermarktbedrijven, en dan vooral op Colruyt. Dat voert een strategie van laagste prijzen en ziet zich verplicht steeds meer prijsverlagingen door te voeren om die claim te blijven waarmaken. Dit gevecht om marktaandeel woedt terwijl kruideniers hun kosten flink zien stijgen, wat betekent dat de winst onder druk komt. Colruyt waarschuwde in december al voor een beduidend lagere winst.

Ook al is de samenwerking tussen Jumbo en Gorillas vandaag vooral relevant voor de Nederlandse markt, het is voor Colruyt geen gunstig feit. Flitsbezorging zal met vertraging ook in Vlaanderen meer ingeburgerd raken. Colruyt zit ­grotendeels opgesloten op de ­eigen thuismarkt waar steeds meer spelers groei komen zoeken. De cultuur van Colruyt is er altijd op gericht geweest alles zelf te doen.

Bij Jumbo bewijst de familie Van Eerd, die de keten volledig in ­handen heeft, dan weer dat ze ­relatief snel kan schakelen en haar nek durft uit te steken. Dat bleek ook toen Van Eerd een belang van 50,00 % in Hema nam. Jumbo gaat binnenkort in enkele Hema-winkels uittesten of verkoop van voedings­producten aanslaat.

Zou een fusie van de supermarkten van Colruyt met die van Jumbo zin hebben, omdat het zo een ­belangrijke Benelux-speler zou creëren? Het lokt bij Ton van Veen een lange, vermakelijke lach uit. Het is duidelijk dat daar al aan ­gedacht is, maar dat er praktische bezwaren zijn. ‘Beide bedrijven hebben een ondernemende familie achter zich die zeer betrokken is bij hun onderneming. Ik zie dit niet gebeuren.’ Over vijf jaar misschien? ‘Niemand kan de toekomst voorspellen.’

DENDOOVEN, P. Offensief Jumbo in flitsbezorging verhoogt druk op Colruyt. De Standaard, 4 januari 2022, 20.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo