“Op termijn zal ook ons pintje duurder worden”

Belgische voedingsbedrijven zien de prijzen die ze moeten betalen voor hun grondstoffen exploderen. Nederlanders moeten al meer betalen voor een biertje van Heineken. KBC-econoom Tom Simonts denkt dat we in België op termijn ook meer voor ons bier zullen moeten betalen. “Als er één bierproducent zijn prijs verhoogt, dan zal de rest volgen.”

De afgelopen maanden zagen voedingsbedrijven in ons land de prijzen van hun grondstoffen fors stijgen. Overal worden landbouwproducten flink duurder. Eén van de uitschieters is zalm, die in mei 30,00 % duurder was dan in het begin van het jaar volgens internationale datasite IndexMundi. Maïs kostte 30,00 % meer dan in januari en bijna 90,00 % meer dan vorige zomer. Fevia, de federatie van de voedingsbedrijven, trok onlangs al aan de alarmbel omdat bijna alle aangesloten bedrijven hun kosten zien oplopen.

“Uit een bevraging die we bij onze bedrijven deden, blijkt dat 95,00 % er last van heeft”, zegt woordvoerder Nicholas Courant. “Het signaal dat we van onze leden kregen, is dat het problematisch wordt. Er zit altijd volatiliteit op voedingsgrondstoffen, maar nu is echt extreem. Dat komt enerzijds door corona, anderzijds door mislukte oogsten. Het hele systeem is verstoord.”

Van hop tot aluminium

In Nederland zorgde dit al voor hogere bierprijzen bij Heineken. Topman Dolf van den Brink was daar in Nederlandse kranten erg openhartig over. De prijs van een biertje zal stijgen omdat de kosten voor het brouwen omhoog zijn gegaan, zo lichtte hij toe. Dat heeft niet enkel met de ingrediënten te maken. Alles – van de hop voor het bier tot het aluminium voor de blikjes – kost nu meer. “De prijzen voor aluminium, plastic, karton en landbouwgrondstoffen als hop en gerst zijn soms 30,00 tot 50,00 % gestegen”, zei Van den Brink. “In Europa stegen onze prijzen het afgelopen halfjaar met 0,80 %. Het is duidelijk dat dat onvoldoende is als je kosten met dubbele cijfers omhoog-gaan.”

Heineken is niet het enige megabedrijf dat met exploderende grondstofprijzen kampt. Unilever ziet de prijzen voor palm- en soja-olie stijgen, en dus kost het ook meer om shampoo of sauzen te maken. Ook speelgoedfabrikant Mattel betaalt meer voor plastic, en dus zullen Barbies binnenkort wat meer kosten. Bij de bekendmaking van hun halfjaarrapporten bleek dat de grondstofprijzen ook aan de winstmarges van Belgische bedrijven knagen. Biergigant AB InBev bijvoorbeeld verkocht tussen april en juni een kwart meer bier dan vorig jaar. Toch viel de winst lager uit dan voorspeld, omdat het bedrijf meer voor grondstoffen moest betalen.

Over een prijsverhoging spreekt het bedrijf niet. Een woordvoerder zegt dat AB-InBev de impact van de grondstofprijzen kan compenseren. Maar KBC-econoom Tom Simonts denkt dat we in België op termijn ook meer voor ons bier zullen moeten betalen. “Als één bierproducent zijn prijs verhoogt, zal de rest volgen. Zo zit die markt nu eenmaal in elkaar. Consumenten zullen niet stoppen met bier drinken.”

De andere grote klant van de voedingsbedrijven is de horeca. Maar die zit door corona zelf in moeilijke papieren. “Het laatste wat voedingsbedrijven dan willen doen, is voor de horeca de prijzen optrekken”, zegt Courant. “Maar er komt een punt waarop ze niet anders kunnen.”

Jaarcontracten

Dan zijn er ook nog de supermarkten. In theorie zouden hogere prijzen voor landbouwproducten een effect moeten hebben op wat u in de supermarkt betaalt. Maar in de praktijk blijkt dat nog beperkt. Voedingsbedrijven en supermarkten werken namelijk met jaarcontracten om een prijs af te spreken. “Contracten met voedingsproducenten worden inderdaad op de lange termijn afgesloten”, zegt Silja Decock, woordvoerster van Colruyt. “Daardoor vertaalt een stijging van de grondstofprijs zich niet meteen in een hogere kostprijs voor de consument. Grondstoffen zijn ook maar één onderdeel in de kostprijs van een product.”

2 procent inflatie

De verwachting is dat de grondstofprijzen weer afvlakken als de wereldeconomie de coronapandemie heeft uitgezweet, en producenten weer in hun normale ritme komen. Bekeken over heel 2021 verwacht KBC dat er in België 2,00 % inflatie zal zijn. Volgend jaar loopt dat terug naar 1,70 %. “De hele keten heeft wat tijd nodig om zich te herstellen”, zegt KBC-econoom Simonts. “Maar natuurlijk moet de consument daar wel voor opdraaien. Op het einde van de rit wordt zijn pintje bier altijd maar een tikje duurder.”

“Op termijn zal ook ons pintje duurder worden”. Het Laatste Nieuws, 13 augustus 2021, 8.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo