Fors minder wagens en tapijten vanuit België naar het VK verscheept

De export van België naar het Verenigd Koninkrijk is in het eerste kwartaal met een kwart teruggevallen. Vooral de export van tapijten en voer­tuigen leed onder de mix van ­Brexit en corona.

De Nationale Bank van België (NBB) publiceerde deze week de detailcijfers over de Belgische ­export in het eerste kwartaal van dit jaar. Op die manier krijgen we een beter zicht op de economische impact van de Brexit. Om het wat ingewikkelder te maken, ­publiceert de NBB twee verschillende exportcijfers, de export­cijfers volgens het communautaire en volgens het nationale concept. Het grote verschil tussen de twee is dat in de eerste de goederen meegeteld worden die in transit in de havens zitten, terwijl dat in het nationale concept niet het geval is. Dat verschil is van belang voor de Belgische economie. Een auto die in ­Zeebrugge in een schip uit Japan toekomt, enkele dagen op een ­parking staat en vervolgens op een ander schip richting een Britse haven vaart, heeft op de tewerkstelling een veel minder grote impact dan een auto die ­bijvoorbeeld bij Audi Vorst van de band rolt.

Britse winkels dicht

Als we die goederen in transit uit de cijfers wegfilteren, is er op het eerste gezicht geen sprake van een negatief Brexit-effect. De uitvoer naar het VK steeg met 10,00 % tegenover het eerste kwartaal van 2020. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2019 is er een ­daling met 5,00 %. Onder­liggend zijn de cijfers wel minder gunstig. Export van aardgas via pijpleidingen van Fluxys en coronavaccins vertekenden het beeld in positieve zin. Daarentegen is er een daling in de textielsector (-26,00 %), vervoersmateriaal (-33 ,00 %) en machines (-23,00 %), drie sectoren die vooral in Vlaanderen belangrijk zijn en heel wat mensen tewerkstellen. Fa Quix, van de sector­organisatie Fedustria, bevestigt dat het VK veel minder ­interieur­textiel en tapijten uit ­België afnam in het eerste kwartaal, maar wijt dat niet volledig aan de Brexit.

‘Door de coronacrisis waren de Britse winkels dicht, en heel wat tapijten worden via winkels aan de Britten verkocht. Voor de bedrijven is het op dit moment moeilijk te bepalen in hoeverre de corona of de Brexit de daling veroorzaakt. Ik hoor van onze bedrijven dat sinds de Britse winkels weer open zijn, de uitvoer veel beter loopt’. De Britten namen ook minder sport­kledij uit België af. Dat gaat vaak om kledij die in Azië gemaakt is, een kleine bewerking in België kent en vervolgens aan het VK verkocht wordt.

Uitvoer

Als we de goederen in transit in de havens meetellen (dus het communautaire concept) is het negatieve effect van de Brexit veel groter. België voerde in totaal 24,00 % minder uit dan in 2020 en zelfs 33,00 % minder dan in het eerste kwartaal van 2019, toen er nog geen sprake was van corona. Vooral de doorvoer van auto’s kreeg klappen. In het eerste kwartaal van 2020 werd nog voor 2,4 miljard euro aan ‘vervoers­materiaal’ naar het VK verscheept. In 2021 was dat nog maar 715 miljoen. Dat is vooral op conto van de haven van Zeebrugge, die de belangrijkste draaischijf is voor auto-export naar het VK. De verkoop van wagens is over het ­Kanaal in het eerste kwartaal sowieso fors gedaald, in het bijzonder die van wagens uit het buitenland. Veel Britten die van plan waren een wagen te kopen, deden dat vaak al in 2020, om mogelijke invoerheffingen voor te zijn.

DECOCK, S. Fors minder wagens en tapijten vanuit België naar het VK verscheept. De Standaard, 17 juni 2021, 23.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo