Colruyt neemt meerderheidsbelang in Antwerps databedrijf

Colruyt Group heeft een belang van 65,00 % genomen in de Belgische dataspecialist Daltix. Dat kondigde de supermarktketen dinsdag nabeurs aan, zonder financiële details.

‘De investering kadert in onze ambitie om in te spelen op de behoeften van de consument en om duurzaam meerwaarde te creëren in retail’, zegt het bedrijf in een mededeling. De mogelijkheid bestaat om op termijn alle aandelen van Daltix te verwerven.

Colruyt maakt al gebruik van data voor zijn laagsteprijsgarantie en voor het personaliseren van de klantenfolders. Het bedrijf wil nog meer inspelen op de behoeften van de klant. ‘Om die verwachtingen te kennen spelen data- en informatiemanagement een cruciale rol’, zegt retaildirecteur Stefan Goethaert.

Realtime platform

De Antwerpse start-up Daltix werd opgericht in 2016. Het bedrijf ontwikkelde een platform voor realtime inzichten in prijzen, promoties, productinformatie en assortiment. Daarvoor rekent het op slimme technologieën en artificiële intelligentie.

Daltix heeft internationale ambities. Via de samenwerking met Colruyt wil het bedrijf een versnelling hoger schakelen. ‘Dankzij Colruyt kunnen we uitgroeien tot een internationale data-expert’, zegt CEO Jonas Deprez.

Het huidige management van Daltix blijft aan boord, maar het bedrijf zal ‘nauw samenwerken en kennis uitwisselen’ met Colruyt. Daltix heeft wel maatregelen genomen om de vertrouwelijkheid van klantendata van andere warenhuisketens te waarborgen.

VAN OOST, M. Colruyt neemt meerderheidsbelang in Antwerps databedrijf. De Tijd, 31 juni 2020, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo