Door dagelijks 6.000 nieuwe kledingstukken aan spotprijzen te lanceren, won de Chinese modewebwinkel Shein de harten van miljoenen jonge klanten wereldwijd. Met behulp van technologie maakt het bedrijf alleen wat het effectief kan verkopen.
Kernwoord 'business intelligence'
‘Dankzij AI gooien we een vijfde minder koffiekoeken weg dan vroeger’
Bakkerijketens gebruiken artificiële intelligentie om te voorspellen welke producten hun klanten zullen kopen. Dat leidt tot minder verspilling en garandeert dat winkels in huis hebben wat de klanten willen.
Nike kiest zelf wie zijn sneakers kan kopen
Wie exclusieve Nike-sneakers wil, zal die voortaan moeten verdienen. Een persoonlijke score bepaalt wie uitverkoren is om de schoenen te kopen.
Gentse start-up helpt winkels met big data
Technologiebedrijf Accurat.ai uit Gent zamelt smartphonelocatiegegevens in om winkelbedrijven meer inzicht te geven in klantengedrag. KBC en de Vlaamse overheid pompen geld in de expansie van de onderneming.
Kempenaars lanceren bier aan prijs van champagne
Ondernemer Jan Paesen bouwde een onlinecommunity van duizenden bierfans en lanceert op basis van de verzamelde data een aperitiefbier met druiven als alternatief voor champagne. ‘België is een fantastische speeltuin voor bier, maar ook een zeer moeilijke markt voor nieuwkomers.’