Zweeds Volvo versmelt met Chinese broodheer

De Zweedse autobouwer Volvo  gaat fuseren met zijn Chinese moeder Geely. Dat moet beide bedrijven meer slagkracht geven.

De Zweedse autobouwer Volvo Cars wil versmelten met het Chinese moederbedrijf Geely. In een mededeling stellen de bedrijven dat ze hun activiteiten willen combineren ‘om een sterke, wereldwijde groep te creëren’.

De autosector kent een van de meest disruptieve periodes uit zijn geschiedenis. Benzine- en ­dieselwagens worden in snel­tempo ingeruild voor hybride en elektrische wagens. Daarnaast is er de ambitie rond zelfrijdende auto’s en de opkomst van nieuwe vormen van autogebruik zoals deelsystemen. De autobouwers moeten vele miljarden investeren om in elk van die domeinen mee te kunnen.

Door de krachten te bundelen, denken Volvo en Geely betere kaarten in handen te hebben. ‘De combinatie zal de schaal, de ­kennis en de middelen hebben om een leider te zijn in de transfor­matie van de auto-industrie’, klinkt het.

Door te fuseren kan Volvo mee putten uit de financiële slagkracht van Geely’s beursnotering in Hongkong. Daarnaast zou het ­gecombineerde bedrijf ook een beursnotering in Stockholm ­nastreven. Twee jaar geleden wilde Volvo Cars nog zelf naar de beurs trekken. Die plannen werden afgeblazen, naar verluidt ­omdat investeerders het bedrijf waardeerden op 12 tot 18 miljard dollar, terwijl het management dacht aan een vork tussen 16 en 32 miljard.

Populaire SUV’s

Geely is nu al voor 99 procent eigenaar van Volvo. Het kocht de van oorsprong Zweedse auto­bouwer in 2010 van Ford. Dat was toen de grootste overname van een buitenlandse autobouwer door een Chinese firma. De ­oprichter van Geely, de Chinese miljardair Li Shufu, slaagde erin om een succes te maken van ­Volvo, onder meer door de verkoop van de populaire SUV’s die ook in de fabriek in Gent gebouwd worden.

Volvo behield daarbij zijn ­eigenheid, met een eigen raad van bestuur en een eigen management in Zweden, geleid door ceo Håkan Samuelsson. Ook na de versmelting moet ‘de integriteit van elk individueel merk behouden blijven’, klinkt het. Ook Samuelsson blijft op post.

Operationeel werken beide ­bedrijven almaar inniger samen. Eind vorig jaar kondigden ze een joint venture aan voor de gezamenlijke ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Twee jaar ­geleden werd aangekondigd dat de Gentse Volvo-fabriek wagens van Geely’s Chinese merk Lynk & Co. zou bouwen. Dat plan is intussen afgevoerd.

Geely is 16 miljard dollar waard op de beurs van Hongkong. Afgaand op de waardering die ­investeerders op Volvo plakten bij de geschrapte beursgang, zou het gecombineerde bedrijf zo’n 30 miljard dollar waard zijn. Dat is ongeveer evenveel als Ford. Het gezamenlijke productievolume zou boven de twee miljoen auto’s per jaar uitstijgen, evenveel als BMW. De raden van bestuur van ­Volvo Cars en Geely zullen nu een plan voor de fusie opstellen. Ze hopen de procedure voor het einde van het jaar af te ronden.

Naast de merken Volvo en Geely zal het gecombineerde bedrijf ook Lynk & Co. in het portfolio hebben, net als Volvo’s premium elektrische submerk Polestar, en Geometry, een nieuw elektrisch merk van Geely.

Andere huwelijken

Niet alleen Geely en Volvo bundelen de krachten. In de ­zomer van vorig jaar kondigden Volkswagen en Ford aan dat ze een alliantie zouden ­vormen voor de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende wagens en mobiliteitssystemen. Eind vorig jaar gaven Fiat Chrysler en de Franse auto­bouwer PSA (Peugeot, Citroën en Opel) nog groen licht voor een fusie.

LEMMENS, K. Zweeds Volvo versmelt met Chinese broodheer. De Standaard, 11 februari 2020, 24.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo