Het was een van de grote vaststellingen van het afgelopen jaar: bedrijven die het beste in staat zijn de gestegen kosten door te rekenen naar hun klanten, hebben het minste last van de energiecrisis en de inflatie.
Kernwoord 'monopolistische concurrentie'
Sterke dollar komt Apple goed uit
Apple stelde deze week zijn nieuwste generatie iPads voor. Weinig nieuws onder de zon, maar toch liet Apple niet na er heel wat poeha over te maken. Het bedrijf was een stuk minder luidruchtig over wat zich tegelijk in Apples Europese webshops voltrok. Daar werden in alle stilte nieuwe prijzen op de bestaande iPads geplakt – hogere weliswaar, met stijgingen van 13,50 tot wel 20,00 %. Met de iPhone gebeurt hetzelfde. De nieuwste iPhone 14, pas gelanceerd, kost bij ons minstens 1.019 euro. Het toestel is daarmee weer wat duurder dan de iPhone 13 die voor 910 euro op onze markt kwam, en waar Apple nog altijd evenveel voor vraagt.
Na twee jaar corona pakt Ryanair opnieuw uit met tickets voor minder dan 5 euro: hoe kan dat? En betaal je écht maar zo weinig?
Omwille van corona was het even geleden, maar nu doet Ryanair het opnieuw: uitpakken met een promostunt waarbij vliegtickets naar meerdere Europese bestemmingen worden aangeboden voor minder dan 5 euro. Hoe slaagt de Ierse prijsvechter daarin terwijl andere luchtvaartmaatschappijen zwarte sneeuw zien? En zijn zulke lage prijzen nog wel te verantwoorden vanuit ecologisch oogpunt?
Dure energie versmacht concurrentiewerking
Met de huidige hoge elektriciteits- en gasprijzen stevent de verbruiker niet alleen af op een gepeperde energiefactuur in de komende maanden, het valt ook niet uit te sluiten dat hij of zij in het vervolg veel minder zal kunnen profiteren van de concurrentiewerking tussen de leveranciers.
Netflix krijgt er een geduchte concurrent bij
Om te kunnen strijden met Netflix en Disney versmelt het moederbedrijf van HBO met Discovery tot een nieuwe mediareus.