Forse investeringen duwen Tony’s Chocolonely in het rood

Hoewel de omzet met 23 % groeide, sluit Tony’s Chocolonely het voorbije boekjaar af met verlies. Voor de Nederlandse chocolademaker met Belgische bazen primeert groei nog altijd op rendabiliteit.

De essentie

• Tony’s Chocolonely sluit het voorbije boekjaar af met meer dan 150 miljoen euro omzet.
• Door forse investeringen en hogere kosten leed de chocolademaker een nettoverlies.
• Ook de komende jaren zal het bedrijf focussen op groei.

Omzet

De repen van ’s wereld snelst groeiende chocolademaker liggen in meer dan zestig landen, tot in Australië en Nieuw-Zeeland. Maar vooral in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten vinden ze gretig aftrek. Gecombineerd met een prijsverhoging van 10 % in de Nederlandse thuismarkt leidde dat vorig boekjaar (oktober 2022-september 2023 ) tot een omzetgroei van 23 %, of 28 miljoen euro extra. Daardoor rondde de omzet voor het eerst de kaap van 150 miljoen euro, meldt Tony’s Chocolonely.

Toch volstaat dat niet om met een nettowinst uit te pakken. Het chocoladebedrijf, dat voor 55,90 % – en 64,20 % van de stemrechten – wordt gecontroleerd door de Belgische AB InBev-familie de Spoelberch via haar holding Verlinvest, moest 2,7 miljoen euro nettoverlies opbiechten. Het jaar voordien was er nog een minieme winst.

Financieel directeur Jan Huij benadrukt dat de activistische missie van Tony’s – chocolade maken zonder uitbuiting van de cacaoboeren – vooropstaat, maar het is wel de bedoeling winst te maken. De aandeelhouders geven Tony’s de ruimte om daarvoor meerdere jaren uit te trekken. ‘Maar het mag ook niet te lang meer duren’, zegt Huij.

De Britse CEO Douglas Lamont geeft aan dat er de komende jaren nog lichte verliezen kunnen zijn door verdere investeringen in groei. Want daar ligt nog altijd de focus voor het bedrijf. Voor dit jaar mikt Lamont op 35 miljoen euro extra omzet.

2 factoren

Het nettoverlies is te wijten aan twee factoren. Enerzijds slaagde Tony’s Chocolonely er niet in de hogere kosten volledig door te rekenen aan zijn klanten. Anderzijds investeerde het fors, in de eerste plaats in de verhoging van de capaciteit van zijn Belgische fabriek in Borsbeek. Die is dankzij een investering van 2 miljoen euro in een nieuwe productielijn toegenomen van 4.200 naar 7.000 ton.

Dit jaar wil Tony’s nog eens 4 miljoen euro investeren in nieuwe verpakkingslijnen en een verdere automatisering. ‘De bedoeling is de jaarproductie op termijn op te voeren naar 9.000 ton’, zei fabrieksdirecteur Wouter De Vries eerder in De Tijd.

Voorts stak de chocolademaker geld in de verruiming van het assortiment. Met de chocoladeballetjes Lil’ Bits denkt hij de verkoop uit te breiden in landen waar de chocolademarkt het meer moet hebben van kleine snacks dan van repen. Er vloeide ook geld naar de groei van Tony’s Open Chain, een initiatief om met andere bedrijven collectief cacao in te kopen waarbij cacaoboeren beter worden betaald.

Al sinds zijn oprichting in 2005 wil Tony’s bewijzen dat het mogelijk is chocolade te maken zonder dat er in de productieketen kinderarbeid, illegale arbeid of uitbuiting aan te pas komt. Naar eigen zeggen kwam kinderarbeid het voorbije boekjaar voor bij 10,50 % van de partner-coöperaties van de chocolademaker. In de hele cacao-industrie is dat naar schatting 46,70 %. Het afgelopen boekjaar betaalde Tony’s bijna 18.000 boeren (van de 2,5 miljoen in West-Afrika) in Ghana en Ivoorkust, 10,6 miljoen euro extra voor hun bonen.

Die boeren werden ondertussen geconfronteerd met tegenvallende oogsten, waardoor de cacaoprijs de jongste tijd flink is gestegen. Dat raakt ook Tony’s, erkent Huij. Maar of dat betekent dat de prijzen van de repen binnenkort weer stijgen, is nog niet beslist.

DEREYMAEKER, F. Forse investeringen duwen Tony’s Chocolonely in het rood. De Tijd, 31 januari 2024, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo