Frisdrankenstart-up haalt kapitaal op bij Spadel

Dripl, de start-up van de Gentse ondernemers Colin Deblonde en Lucas Moreau, haalt 2,2 miljoen euro op bij onder meer de Waalse frisdrankproducent Spadel en het investeringsfonds Faraday. ‘Tegen 2030 willen we elk jaar 1 miljard frisdrankverpakkingen de wereld uit hebben.’

‘Feestvreugde’ en ‘eindelijk nog eens een weekje vrij’, zegt Colin Deblonde (25) opgelucht als we hem bellen op zijn vakantieadres. Dripl, dat hij vier jaar geleden samen met Lucas Moreau (24) oprichtte, heeft zijn lang verhoopte kapitaalverhoging binnen. Het bedrijf van de twintigers haalt 2,2 miljoen euro op bij het Europese risicokapitaalfonds Faraday Venture Partners en bij The Source, het investeringsvehikel van de Waalse water- en frisdrankenproducent Spadel, bekend van de merken Spa en Bru.

Vooral die laatste, industriële investeerder is opvallend. De ambitie van de twee Gentse ondernemers was de markt van water en frisdrank in wegwerpverpakking -precies daar waar Spadel van bekend is – op zijn kop te zetten en de wereld te laten kennismaken met verpakkingloze frisdrank.

Het idee ontstond uit de verwondering dat ‘we onze drinkfles overal konden bijvullen met water, maar nergens met icetea of cola’, vertelt Deblonde. ‘Tegelijk gaan in België elk jaar 2 miljard blikjes en 930 miljoen plastic flesjes de vuilbak in, en dat om voor 80 procent water te vervoeren. Wereldwijd gaat het elke dag om 1,4 miljard wegwerpverpakkingen.’

Spadel ziet de investering als een mogelijke wissel op de toekomst. ‘Het is voortdurend op zoek naar langetermijnoplossingen om duurzamer te worden.’

Met tweedehandsonderdelen sloeg Moreau, de CTO van het jonge bedrijf en met een achtergrond als industrieel ingenieur, aan het ontwerpen en kwam hij tot de Dripl-automaat. Aan die ‘minifrisdrankfabriek’ kan je een glas of drinkbus vullen met limonade. De automaat zuivert en koelt het leidingwater en mengt het met de suikerarme siroop tot limonades met verschillende smaken.

De automaten van Dripl staan bij een 200-tal bedrijven in België en Nederland. In ons land zijn onder meer Toyota, Proximus, Daikin, SAP, Unilin, Cordeel, Bacardi en Centerparks klant, in Nederland onder meer Visma en BNP Paribas.

Dit jaar groeit de omzet naar 2 miljoen euro, drie keer meer dan vorig jaar. Die komt van een mix van de verhuur van de toestellen, de service na verkoop en vooral de verkoop van de siropen. ‘Die laatste omzetparameter is belangrijk: we zouden ons ‘impactdoel’ nooit bereiken als we alleen maar automaten zouden verkopen zonder dat ze ook gebruikt worden.’

Dat lijkt te lukken. Het aantal verpakkingen dat de klanten van Dripl uitsparen, stijgt fors. Van 100.000 in 2021 naar meer dan 3 miljoen dit jaar. Tegen 2025 moeten het er 15 miljoen zijn. ‘Tegen 2030 willen we naar 1 miljard.’

Daarvoor ziet Deblonde Europese expansie als de volgende grote stap. ‘We krijgen veel aanvragen uit onze buurlanden, van cateraars en koffieservicebedrijven. Ook in Scandinavië voelen we interesse. Het vers geld zal dus naar sales en marketing gaan, allereerst om de Duitse of de Franse markt op te gaan. Daarnaast willen we de gebruikservaring van onze automaten verbeteren en meer smaken ontwikkelen.’

Concurrenten heeft Dripl volgens Deblonde alleen in Nederland, met twee andere start-ups. ‘Dat toont de gevoeligheid en de aandacht bij onze noorderburen voor een ecologisch alternatief voor wegwerpverpakkingen. Daar bestaat een maatregel die alle wegwerpverpakkingen op kantoren in de ban doet. In Frankrijk en Duitsland zullen we de eerste en de enige zijn met ons businessmodel. Ook de grote jongens PepsiCo en Coca-Cola hebben hervulautomaten, maar die zijn niet zo rendabel als hun frisdrank in wegwerpverpakkingen.’

Profiel Dripl

  • Opgericht: in 2019 door de productontwikkelaars Colin Deblonde (CEO, 25 jaar) en Lucas Moreau (CTO, 24 jaar).
  • Omzet: 2 miljoen euro.
  • Verwachting: break-even (ebitda) draaien tegen eind 2023.
  • Bedrijfsklanten: 200 in België en Nederland.
  • Vermeden frisdrankverpakkingen: meer dan 3 miljoen.
  • Investeerders: de businessangels Wim Vernaeve (Green Park Investment), Jonas Malisse (Too Good To Go België) en Stéphane Ronse (Foodbag). En nu ook Faraday Venture Partners en Spadel.

 

MICHIELSEN, T. Frisdrankenstart-up haalt kapitaal op bij Spadel. De Tijd, 24 augustus 2023, 12.

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo