Elektrische bedrijfswagen is de norm, auto’s met verbrandingsmotor fiscaal afgestraft

1 juli 2023 was D-day voor de vergroening van het bedrijfswagenpark. Elektrische bedrijfswagens zijn nu de norm. Auto’s met een verbrandingsmotor vallen steeds vaker uit de boot.

Bedrijfswagens met een verbrandingsmotor die na 1 juli worden besteld, verliezen de volgende jaren gaandeweg hun fiscale aftrekbaarheid. Vanaf 2025 zijn ze nog voor maximaal 75 % fiscaal aftrekbaar, vanaf 2026 daalt dat percentage tot 50 %, vanaf 2027 wordt dat 25 % en vanaf 2028 valt de fiscale aftrek volledig weg.

Dat afbouwscenario geldt voor alle fossiele bedrijfswagens die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 worden aangekocht. Voor bestellingen vanaf 2026 wordt de fiscale penalisatie verder opgevoerd. Bestelt u dan nog een nieuwe bedrijfswagen op fossiele brandstof, dan is er helemaal geen fiscale aftrekbaarheid meer. Het doel is dat er vanaf 2026 geen nieuwe bedrijfswagens met een verbrandingsmotor meer in circulatie komen.

Voor de meest vervuilende bedrijfswagens dooft de fiscale aftrek nog sneller uit. Die ‘profiteren’ nu nog van een minimaal aftrekpercentage van 40 of 50 %, maar vanaf 2025 valt die ondergrens weg. Nieuw aangeschafte luxewagens met een extreme CO2-uitstoot verliezen daardoor al vanaf 2025 hun fiscale aftrekbaarheid.

Elektrische wagens ontsnappen aan dat alles. Emissievrije bedrijfswagens blijven tot 2026 voor 100% aftrekbaar. Daarna wordt de fiscale aftrek geleidelijk verminderd, van 95 % in 2027 tot 67,50 % in 2031.

Voorts is de solidariteitsbijdrage, die werkgevers verschuldigd zijn op bedrijfswagens die ook privé worden gebruikt, sinds 1 juli gigantisch gestegen voor bedrijfswagens op fossiele brandstof. Ook die maatregel viseert alleen nieuwe wagens. De verhoging geldt niet voor bedrijfswagens die voor 1 juli werden aangeschaft.

Al die nieuwe regels hebben het kostenplaatje van bedrijfswagens grondig door elkaar geschud. ‘Vroeger lag de focus bij de werkgevers op de maandelijkse leasingkosten’, zegt Charlotte Thijs van Acerta. ‘Maar dat bedrag geeft geen realistisch beeld meer van de totale kosten van een bedrijfswagen. Steeds meer werkgevers kijken nu naar de total cost of ownership (TCO), die ook rekening houdt met de fiscaliteit, de restwaarde, brandstof en onderhoudskosten … Alles bij elkaar genomen zijn elektrische auto’s nu financieel de voordeligste optie geworden voor een werkgever. Om een idee te geven: de benzineversie van een Volvo XC40 kost nu jaarlijks 14.460 euro, de plug-inhybride 13.200 euro en het volledig elektrische model 12.800 euro. Steeds meer werkgevers vertalen dat in hun car policy en maken de switch naar een volledig elektrisch wagenpark.’

Die trend heeft uiteraard een impact op de keuzevrijheid van de werknemers en op hun fiscale situatie. We overlopen drie vragen:

Mag ik een e-auto nog ­weigeren?

Dat hangt af van de car policy van uw werkgever. ‘In steeds meer bedrijven vormt de TCO de basis voor het wagenbeleid’, zegt Charlotte Thijs. ‘Werknemers die nog niet willen overschakelen naar een elektrische bedrijfswagen moeten rekening houden met de stijgende jaarkosten van benzine- en dieselauto’s, waardoor hun keuze beperkt wordt. Sommige bedrijven zijn al overgestapt naar een 100 procent elektrisch aanbod. Voor werknemers die thuis geen oplaadfaciliteiten hebben, is dat niet altijd evident. Zij krijgen dan bijvoorbeeld voorrang om te laden aan de laadpalen op het bedrijfsterrein of een laadpas voor laadbeurten onderweg.’

Is een hybride wagen de oplossing?

Met een hybride wagen heeft u altijd een verbrandingsmotor achter de hand. Dat is een geruststelling als u onvoldoende mogelijkheden hebt om uw batterij op te laden. Op fiscaal vlak volgen ze echter hetzelfde uitdoofscenario als benzine- en dieselwagens. Op termijn moeten ze volledig uit het bedrijfswagenpark verdwijnen. Voor bestellingen sinds 1 januari 2023 is de aftrek van benzine- of dieselkosten bovendien beperkt tot 50 %. Zo wil men de gebruikers aanmoedigen om meer elektrisch te rijden.

Eén voordeel is nog niet volledig verdwenen: dankzij hun beperkte CO2-uitstoot hebben plug-inhybrides een lager ‘voordeel alle aard’ dan benzine- of dieselwagens. Dat beperkt ook de solidariteitsbijdrage die de werkgever moet betalen. Weet wel dat elektrische wagens helemaal geen CO2 uitstoten en op dat vlak nog een stuk voordeliger zijn.

Verandert er iets voor mijn huidige bedrijfswagen als ik nog niet elektrisch rijd?

Voorlopig niet. De nieuwe regels hebben alleen betrekking op nieuwe bedrijfswagens die vanaf 1 juli worden besteld. Er zit wel een addertje onder het gras voor het voordeel alle aard waarop u belasting betaalt. Dat zal de komende jaren sneller stijgen door de elektrificatie. ‘De formule om het voordeel alle aard te berekenen, vergelijkt de CO2-uitstoot van uw wagen met de referentie-uitstoot van nieuwe wagens’, legt Yves Ceurstemont van Arval uit. ‘Door de toenemende elektrificatie zal de referentie-uitstoot van de nieuw ingeschreven bedrijfswagens in een versneld tempo dalen. Het logische gevolg is dat het voordeel alle aard van bestaande diesel- en benzinewagens sneller zal stijgen dan vroeger. Hoe langer u een bedrijfswagen bijhoudt, hoe sterker dat effect doorweegt.’

DECEUNYNCK, F. Elektrische bedrijfswagen is de norm, auto’s met verbrandingsmotor fiscaal afgestraft. De Standaard DS Avond, 5 juli 2023.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo