Spoorbedrijven kritisch voor monopolie NMBS

AllRail, de Europese belangenorganisatie voor private spoorbedrijven, vindt dat het openbaredienstencontract dat de Belgische regering met de NMBS wil afsluiten in strijd is met het ­Europees recht. Ze dreigt daarom een klacht in te dienen bij de Europese Commissie. Dat schrijft AllRail in een brief aan de leden van de ­Kamercommissie Mobiliteit.

Europa wil het reizigersvervoer per spoor liberaliseren, maar lidstaten krijgen nog de kans om hun nationale spoormaatschappijen een ‘direct award’ toe te kennen. In België wil de regering met zo’n toekenning de NMBS de volgende tien jaar een monopolie geven, maar dat kan alleen als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het bedrijf krijgt doelstellingen om de prestaties te verbeteren. De ­onderhandelingen over dat contract lopen nog steeds. Ze moeten tegen 23 december afgerond zijn, dan moeten ze worden ingediend bij de Europese Commissie.

AllRail verzet zich niet tegen een openbaredienstencontract, maar vindt, op basis van wat al bekend is, dat niet alle voorwaarden zijn voldaan. Dat het contract alle spoorvervoer op het grondgebied omvat, bijvoorbeeld, zou niet in overeenstemming zijn met het proportionaliteitsbeginsel, klinkt het. ­Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) zegt ‘aandachtig te zijn’ voor de argumenten, maar ­benadrukt dat de regering achter de direct award blijft staan.

Spoorbedrijven kritisch voor monopolie NMBS. De Standaard, 18 november 2022, 20.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo