Deliverect krijgt bij een nieuwe kapitaalronde een waardering van 1,4 miljard dollar opgeplakt. Het bedrijf, gespecialiseerd in software voor takeaway-orders, haalde 150 miljoen dollar aan vers kapitaal op en is daardoor de vierde Belgische ‘unicorn’.
In de start-upwereld heeft de status van ‘unicorn’ iets magisch. Het houdt in dat een bedrijf pijlsnel een waardering van meer dan 1 miljard dollar toegekend krijgt, wat inhoudt dat gespecialiseerde tech-beleggers torenhoge verwachtingen hebben over de groei van het bedrijf. Tot nu kregen nog maar drie Belgische bedrijven de status: het Brusselse Collibra, het Gentse Team.blue en het Waalse Odoo. Deliverect is nu de vierde Belgische unicorn en is zowel in dollar als in euro meteen meer dan 1 miljard waard. Het haalt die status 3,5 jaar na de oprichting, wat zelfs in de wereld van start- en scale-ups zeer snel is.
Voorgoed ingeburgerd
Deliverect is gespecialiseerd in software voor restaurants. Met die software kunnen restaurants een betere link leggen tussen de afhaalplatformen, koeriers en de eigen keuken, zodat de bestellingen niet te vroeg en ook niet te laat klaar zijn.
Op het platform van Deliverect ziet het restaurant de bestellingen van de verschillende afhaalplatformen overzichtelijk binnenkomen. Het weet ook wanneer de koerier er zal zijn en kan zo plannen wanneer de maaltijd klaar moet zijn. Zo’n 20.000 restaurants in dertig landen maken al gebruik van de software, 2,5 keer meer dan begin vorig jaar. Het bedrijf profiteerde volop van de lockdown, toen de horeca dicht moest en maaltijden laten leveren een noodzaak werd. Een nieuwe gewoonte die – hoewel de restaurants al maanden weer open zijn – voorgoed ingeburgerd lijkt.
Deliverect mikt met zijn software zowel op ketens als op kleine, zelfstandige restaurants. Grote namen als Le Pain Quotidien, Burger King en KFC mag het tot zijn klantenbasis rekenen, net als Unilever: via het platform van Deliverect kan ijs van Ben & Jerry’s door koeriers geleverd worden.
Het Gentse bedrijf kreeg de status van unicorn omdat het net 150 miljoen dollar heeft opgehaald. Als een start-up kapitaal ophaalt, moet een nieuwe waardering van het bedrijf gemaakt worden. Hoe sneller een bedrijf groeit, hoe hoger die waardering. Deliverect had geluk met de timing van de operatie. Dergelijke deals worden enkele maanden voor het finale afsluiten onderhandeld. De laatste weken is het klimaat op de beurs door de stijgende rente voor groeibedrijven sterk verslechterd, wat wellicht ook de deal van het bedrijf negatief zou hebben beïnvloed.
Aanwervingen gepland
Deliverect krijgt er twee nieuwe gespecialiseerde techfondsen als aandeelhouder bij: Alkeon Capital Management en Coatue Management. Ook de bestaande aandeelhouders, zoals het Belgische Smartfin, deden mee met de kapitaalverhoging. In totaal haalde het bedrijf al 240 miljoen dollar op. De vier stichters, ceo Zhong Xu en chief technology officer Jan Hollez voorop, behouden de meerderheid.
Deliverect zal de 150 miljoen dollar vooral investeren in zijn verdere groei. Het wil via verkoopkantoren in steeds meer landen actief worden en plant daarom heel wat aanwervingen. Verder wil het zijn software met extra mogelijkheden uitbreiden, zodat restaurants nog makkelijker hun afhaalmaaltijden kunnen plannen. In september opende Deliverect ook een nieuw, trendy hoofdkantoor in Gent, vlak bij de Schelde.
De Belgische ‘American dream’ van Zhong Xu
Zhong Xu emigreerde toen hij vijf was vanuit China naar Gent. ‘Mijn vader had hier een bedrijf voor kassa’s in Chinese restaurants. Als hij met vakantie was, nam ik de helpdesk over’, vertelde Xu eerder aan De Standaard. ‘Ooit reed ik drie uur naar Luik, omdat een klant in paniek was doordat de kassa niet werkte. Wat bleek? Iemand van de schoonmaakploeg had per ongeluk op de numlock-toets geduwd. Een onnodige reis, dus, maar tijdens de lange terugrit van drie uur had ik voldoende tijd om na te denken over wat ik met mijn leven wilde doen.’
Werken in het bedrijf van zijn vader behoorde niet tot de plannen: Zhong Xu ontmoette tijdens zijn opleiding tot burgerlijk ingenieur een verwante ziel, zijn thesisbegeleider Jan Hollez. Hollez gaf hem 19 op 20 en de twee werden onafscheidelijke serie-ondernemers. De eerste grote worp van het ondernemersduo was Poisos, een bedrijf dat software ontwikkelde voor restauranttablets. Al na drie jaar werd het bedrijf voor een pak geld verkocht aan het Canadese Lightspeed.
Xu en Hollez bleven na de verkoop van Poisos niet stilzitten en broedden op hun volgende project: Deliverect. Xu werd ceo en Hollez chief technology officer.
Ook het verhaal van Zhong Xu’s vader leest overigens wat als een Amerikaanse droom in België. Hij was een van de eerste Chinezen die in België kon doctoreren. Als bijverdienste werkte hij als afwasser in Chinese restaurants. Daar vroeg men hem om een betere kassa te ontwerpen, wat ertoe leidde dat de ingenieur een gespecialiseerd bedrijf voor kassa’s van Chinese restaurants begon.