Pakjesbezorging sneller dan verwacht weer naar niveau van 2019

De grote drukte bij de pakjesbedrijven is voorbij. Nu we weer onbelemmerd naar de winkel kunnen, rinkelt de kassa online minder vaak. ‘De rush zoals die tijdens de lockdowns zullen we niet snel meer meemaken.’

Het coronajaar 2020 – met zijn ­harde lockdowns, verboden op niet-essentiële verplaatsingen en winkelsluitingen – bezorgde de e-commerce een boerenjaar. Eind vorig jaar verwerkte Bpost gemiddeld zo’n 580.000 pakjes per dag, ruwweg dubbel zo veel als normaal. Ook bij concurrenten PostNL, GLS en DPD was het alle hens aan dek. De boom was zo groot dat er rond oudejaar zelfs een rush op bestelwagens ontstond.

Die drukte is vandaag verleden tijd, leert een rondvraag bij verschillende bezorgbedrijven. ‘De afgelopen maanden heeft er zich een alge­mene correctie van de bezorgmarkt voorgedaan’, zegt Frank Jahn van DPD Belux, dat zo’n 15,00 % van de Belgische pakjesmarkt in handen heeft. ‘De volumes liggen nog altijd iets hoger dan in 2019, het laatste jaar voor corona, maar van de explosieve toe­name zoals in 2020, met dubbele groeicijfers, is geen sprake meer. De terugval komt veel sneller dan gedacht, maar op zich is die logisch te verklaren. Tijdens lockdowns kochten consumenten zelfs hondenvoer online, nu doen ze dat weer in de ­supermarkt. Vorig jaar hebben we ook veel tuinartikelen bezorgd, zoals barbecues en trampolines. Die hebben de mensen natuurlijk nog altijd staan. Ten slotte zijn ook de horeca en de evenementensector heropend. Consumenten hebben een bepaald budget, en elke euro kun je maar een keer uitgeven.’

Rekenen op Black Friday

Bij Bpost is dezelfde tendens zichtbaar, zegt vakbondsman Geert Cools (Acod). ‘Augustus en september waren en zijn zwakke maanden. Er is nog altijd groei tegenover 2019, maar de verwachting was toch dat die ­hoger zou liggen.’ Bpost had voor de pakjesmarkt (Europa, Azië) in het tweede kwartaal nog een volumegroei van 2,9 procent voorspeld, waarvoor het rekende op aanhoudende onlineverkoop.

Ondertussen heeft de marktleider zijn prognoses voor de rest van het jaar verlaagd, behalve voor oud op nieuw. De vraag is wat die belangrijke eindejaarsperiode in petto zal hebben, ook voor de andere bezorgers. ‘Wij rekenen er alvast op dat het vanaf oktober toch weer drukker zal worden dan nu’, zegt Luc De Schrijver, topman van GLS, een van de kleinere spelers op de Belgische markt. ‘Dan komt niet ­alleen de te verwachten drukte rond Kerstmis en nieuwjaar op gang, de weken daarvoor heb je ook nog relatief nieuwe ­fenomenen als Black Friday en Singles’ Day. Maar ook bij ons liggen de volumes momenteel weer op het niveau van voor corona, en zelfs veel sneller dan we hadden gedacht. We verwachten niet dat we nog snel periodes zullen mee­maken zoals die tijdens de lockdowns.’

Alleen bij PostNL klinkt het dat het ‘momenteel vasthoudt aan eerdere prognoses’. Het Nederlandse postbedrijf, dat in ons land zo’n 10,00 à 15,00 % marktaandeel bezit, voorspelde in het tweede kwartaal nog een groei van 11,40 %. De vraag is hoe realistisch dat nog is. ‘We tekenen inderdaad geen explosieve groei meer op, zoals tijdens het begin van de coronacrisis’, geeft een woordvoerster toe. ‘Maar we zien dat de eerder behaalde groei stabiel blijft.’ Concrete cijfers wil ze niet noemen, omdat PostNL beursgenoteerd is.

Flinterdunne marges

De terugkeer naar de normaliteit is op de eerste plaats slecht nieuws voor de pakjesbezorgers zelf. In ­tegenstelling tot Bpost, dat hoofdzakelijk met eigen personeel werkt, werken de sectorgenoten vooral met bezorgers in onderaanneming. En dat in een zeer concurrentiële markt met flinterdunne marges, waarin slechts winst kan worden geboekt als de volumes en het aantal medewerkers op elkaar afgestemd zijn. Een vakbondsbron bij DPD meldt dat binnen het bedrijf ‘al enkele weken lang gesproken wordt over drastische besparingen’. ‘Er is geen reden tot ongerustheid, een grote ontslagronde komt er niet’, zegt directielid Jahn. ‘Wel is het zo dat we nu inderdaad iets minder chauffeurs nodig hebben. We maken daar nu nieuwe afspraken over met onze onderaannemers. Zij weten dat ze flexibel moeten zijn.’

Bij GLS klinkt het dat iedereen was voorbereid om grote volumes te verzetten. De Schrijver: ‘En dan is het uiteraard vervelend wanneer die niet komen. Al zijn wij nu nog niet van plan het meteen met veel minder chauffeurs te doen. Eerst maar eens zien wat de eindejaarsperiode brengt.’

VAN MAELE, P. Pakjesbezorging sneller dan verwacht weer naar niveau van 2019. De Standaard, 14 september 2021, 2.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo