Telecombundels zetten klanten vast

Hoe meer diensten de Belg bij één telecombedrijf afneemt, hoe minder hij of zij geneigd is om over te stappen naar de concurrentie.

Het aantal klanten dat overstapt naar een andere operator ligt slechts op 3,00 % wanneer ze ‘bundels’ met vier diensten erin (mobiele en vaste telefonie, internet en digitale tv) afnemen. Dat stelt telecomwaakhond BIPT in een rapport. Telecomklanten die maar drie of twee diensten in hun bundels hebben, stappen vaker over: respectievelijk 10,00 en 17,00 %. Daarvoor gebruiken ze ­Easy Switch, een procedure om ­makkelijk van operator te ­veranderen.

Volgens het BIPT halen telecombedrijven 64,00 % van hun omzet op de residentiële markt uit zulke bundels. Met 33,50 % zijn bundels met vier producten erin – die dus tot de minste overstappende klanten leiden – intussen het populairst geworden. Telecomoperatoren boeken op die klanten gemiddeld 98,6 euro omzet per maand. ­Volgens het BIPT ‘neemt het belang van Easy Switch daarom toe.’

Telecombundels zetten klanten vast. De Standaard, 15 juni 2021, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo