Voedings- en consumentenreuzen kampen met snel stijgende kosten

De voedingsbedrijven en makers van consumentenproducten kampen met een forse stijging van de kosten, die ze niet altijd kunnen doorrekenen. De zuivelreus Danone is een van de grootste slachtoffers.

De wereld lijkt plots een tekort aan zowat alles te hebben. Door de onderbrekingen die de pandemie veroorzaakte in de productie en de bevoorrading, kampen veel bedrijven met schaarste nu de vraag weer aantrekt. Vorig jaar hamsterden de consumenten massaal toiletpapier, vandaag zijn het de bedrijven die uit vrees voor tekorten meer dan gebruikelijk bestellen. Want als ze zonder chips, verpakkingen of basisgrondstoffen zitten, valt hun productie stil.

Het verklaart mee waarom de inflatie fors oploopt. In de VS steeg het prijzenpeil in april met 4,20 % tegenover dezelfde maand vorig jaar. Op maandbasis steeg de kerninflatie het meest sinds 1981. Voor sommige veelgebruikte grondstoffen zijn de prijsstijgingen enorm. De plastic verpakkingsmaterialen HDPE en PET stegen in één maand met respectievelijk 13,00 en 7,00 %. Maïs werd 12,00 % duurder, thee zelfs 42,00 %, en palmolie en vlees 5,00 %. Op jaarbasis betalen kopers 90,00 % meer voor maïs en HDPE, 63,00 % meer voor sojabonen, 46,00 % meer voor PET of 39,00 % meer voor aluminium.

Prijsstijgingen

Een korf van 30 vaakgebruikte grondstoffen voor voeding en consumentenartikelen werd op jaarbasis gemiddeld 29,00 % duurder.

Het beurshuis Jefferies houdt de prijzen bij van 30 grondstoffen die het gros van de productkosten vormen voor de voedings- en consumentenindustrie. Dat gaat van granen, suiker tot koffie, plastic en karton voor de verpakkingen, tot aardgas en diesel om te verwarmen of het wagenpark te laten rijden. De gemiddelde prijsstijging tegenover vorig jaar is 29,00 % De analisten gaan ervan uit dat de prijshausse de komende maanden zal afzwakken, maar we moeten we al meer dan een decennium teruggaan om een nog grotere stijging te zien.

Grondstoffen vormen voor de voedings- en consumentenbedrijven een groot deel van hun inputkosten. De gigant in consumentenartikelen Unilever, met merken als Knorr, Lipton, Sunlight, Rexona of Magnum, meldt in zijn jaarverslag dat de ingrediënten en verpakkingen gemiddeld 40,00 % van de verkoopprijs vertegenwoordigen. Nestlé, bekend van Nespresso en Perrier, zit daar naar schatting niet veel onder.

De multinationals betalen echter niet de prijzen die we vandaag op de grondstoffenbeurzen zien. ‘In tegenstelling tot de kopers op de spotmarkt, hebben de meeste bedrijven langetermijncontracten met leveranciers die hen een zeker mate van prijsbescherming bieden’, zeggen de analisten van Jefferies. ‘Daarnaast hebben ze andere mechanismes om een stijging van de inputprijzen te counteren. Voorspellingen over de prijzen van de eindproducten op basis van de prijzen op de grondstoffenbeurzen zijn daarom traditioneel altijd te hoog.’

Afgesproken prijzen

Toch zien de multinationals hun inputprijzen stijgen. Die hogere kosten kunnen ze niet volledig doorrekenen. Ze werken vaak via afgesproken prijzen of maximale stijgingen met grote afnemers zoals de warenhuizen. Bovendien zou de consument een te grote prijsklim in een te korte tijd niet accepteren, en de grote merken voor goedkopere warenhuismerken kunnen inruilen. Daardoor staan de marges onder druk. Voor vier Europese reuzen in consumentenartikelen (Unilever, Nestlé, Reckitt & Benckiser en Danone) voorspelt Jefferies een daling van de brutowinstmarge met gemiddeld 1,11 procentpunt dit jaar. Dat zit nog niet in de koersen, want de consensus gaat uit van licht stijgende marges.

Danone

Danone is volgens het analistenteam het meeste in gevaar. De winstmarge van de zuivelreus zou 2,16 procentpunt zakken. Historisch blijkt Danone het minst in staat duurdere grondstoffen door te rekenen. Reckitt & Benckiser, met merken als Durex en Dettol, zou zijn marge 1,29 procentpunt onderuit zien gaan. Het bedrijf waarschuwde bij de laatste kwartaalcijfers al voor een daling met 40 à 90 basispunten. Unilever zou de neergang weten te beperken tot 0,44 procentpunt.

Ondanks de margedruk zijn de analisten nog relatief optimistisch over de voedings- en consumentenreuzen. Op de lange termijn weten ze de gestegen kosten historisch te counteren. Bovendien stut de reboot van de economie hun cijfers, en zijn de cashflows en dividenden vrij zeker. Voor Danone en Unilever hanteert Jefferies een ‘kopen’-advies, Reckitt & Benckiser krijgen een ‘houden’-aanbeveling.

MAMPAEY, S. Voedings- en consumentenreuzen kampen met snel stijgende kosten. De Tijd, 25 mei 2021, 18.

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo