Koffiestrijd barst los

De vraag naar goede koffie heeft een boost gekregen. JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe ­Egberts, investeert fors in extra productiecapaciteit voor capsules. Ook Nespresso wil de productie opdrijven.
‘Je voelt je thuis waar je Douwe ­Egberts drinkt.’ De reclame­slogan uit de jaren 80 van het ­Nederlandse koffiemerk is weer volop van toepassing. Door de coronacrisis zijn we met z’n allen vaker thuis en zetten we zelf ons kopje. Alleen volstaat een pakje gemalen koffie dat in de filterzak in de koffiezet gaat, voor velen niet meer. Wat koffie betreft, zijn we verwend en kieskeurig ge­worden. Ook in de bedrijven is de vraag naar koffie van goede kwaliteit fors toegenomen. Een directie die zich ietwat populair wil ­maken bij haar werknemers, ­investeert in een koffieautomaat met echte koffiebonen. De grauwe automaat met oploskoffie in plastic bekertjes is verleden tijd.

Winst op privémarkt

Thuis willen we die kwaliteit evenaren. Voor wie niet veel ­geduld heeft en niet in een dure espressomachine wil investeren, bieden aluminium koffiecap­sules een goed alternatief. Nestlé, de pionier en marktleider met Nespresso, doet daardoor gouden ­zaken sinds het begin van de coronacrisis. Het wil de concurrentie te snel af zijn en trekt daarom zijn productiecapaciteit in zijn Zwitserse fabriek fors op. Het investeert 170 miljoen dollar in extra productielijnen, goed voor 300 extra jobs in Zwitserland.

JDE Peet’s, het moederbedrijf van onder andere Douwe Egberts, gaf gisteren een antwoord. Ook zij gaan fors investeren in de productie van capsules. Douwe ­Egberts was de eerste producent die de strijd met Nespresso aanbond door vanaf 2016 als eerste aluminium capsules in supermarkten te verkopen. Nespresso verkoopt zijn capsules alleen via zijn eigen (web)winkels. Concreet gaat JDE Peet’s de capaciteit voor capsules met 60,00 % verhogen. In het Franse Andrézieux komt een nieuwe productielijn. In die fabriek rolde onlangs de 10 miljardste capsule van de band. JDE Peet’s heeft nu 13,00 % van de capsulemarkt, die in totaal 17 miljard euro waard is. Het bedrijf verwacht dat de markt jaarlijks met 7,80 % zal groeien, tot 23 miljard euro in 2024.

Verlies in horeca

Toch is het niet allemaal ­rozengeur en maneschijn in koffieland. Het Turnhoutse beurs­genoteerde koffiebedrijf Miko zag zijn winst meer dan halveren in de eerste jaarhelft. Miko levert vooral aan de horeca en aan ­bedrijven en vormt dus het spiegelbeeld van het succes van de aluminium capsules. Doordat de horeca lange tijd dicht was en heel wat mensen thuiswerkten, was er veel minder vraag naar hun producten. Koffie maakt zowat de helft van de omzet van Miko uit.

DECOCK, S. Koffiestrijd barst los. De Standaard, 21 oktober 2020, 25.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo