Brussels Airlines vraagt staatssteun

Brussels Airlines vraagt twee keer financiële hulp van de overheid. Eén keer in de vorm van een lening, een tweede keer door de overname van loonkosten.

Hoeveel staatssteun Brussels Airlines vraagt, is niet duidelijk. Volgens het zakenblad Trends hengelt voorzitter Etienne Davignon naar een lening. Lufthansa Groep, de eigenaar van Brussels Airlines, sprak zelf al met de Duitse overheid en vroeg de dochterbedrijven in hun respectieve landen ook bij hun overheden aan te kloppen. Naast Brussels Airlines gaat het onder meer om Austrian Airlines en Swiss. Lufthansa denkt aan het schrappen tot 80,00 % van de vluchten, maar sluit ook niet uit er tijdelijk helemaal mee te stoppen.

‘Brussels Airlines bevindt zich in dezelfde situatie als alle luchtvaartmaatschappijen. De toestand is zeer erg. Zonder steun komen alle maatschappijen in de problemen. Duitsland en Frankrijk hebben al laten weten dat ze overheidssteun zullen geven. Ook de Europese Commissie heeft al gemeld dat staatssteun is toegelaten. Wij verliezen dagelijks cash geld. We hebben dus een financieel probleem. Volgende week zullen we een dossier indienen bij de overheid. We vragen geldelijke steun, die we dan kunnen terugbetalen zodra we terugkeren naar een normale situatie’, zei Etienne Davignon aan Trends.

Eerder op de dag zei woordvoerster Kim Daenen dat Brussels Airlines technische werkloosheid heeft aangevraagd voor de medewerkers. Vanaf vandaag is 30,00 % van de werknemers technisch werkloos. ‘Maar de situatie verandert van uur tot uur. Je hebt niet enkel de terugval van de marktvraag, maar ook de impact van maatregelen die andere landen nemen. Wij voorzien in veel connectievluchten. Als één vlucht wegvalt, kan dat een impact hebben op meerdere vluchten. Mogelijk moeten we nog bijsturen’, zei Daenen. Dat wil zeggen dat Brussels Airlines aan de Belgische staat dubbele steun vraagt: een lening plus het overnemen van loonkosten.

‘We vragen geldelijke steun die we kunnen terugbetalen als we terugkeren naar een normale situatie’ Etienne Davignon Voorzitter Brussels Airlines
Opvallend is dat Brussels Airlines medewerkers ook vraagt om onbetaald verlof te nemen. Het is een vraag, geen verplichting. Brussels Airlines had, voor de overheid uitpakte met haar negatief reisadvies voor de rest van de wereld, al besloten de capaciteit voor april te reduceren tot 45,00 %. ‘Met alle beslissingen die landen nemen, zullen we bijkomend moeten schrappen’, zegt Daenen.

De reductie van de capaciteit moet in twee stappen gebeuren. In een eerste fase moeten mensen gerepatrieerd worden. Na die inspanning wenkt een poosje het zwarte gat. Hoelang het zal duren, weet niemand. Bij Brussels Airlines werken circa 4.000 mensen.

De luchtvaart is een van de zwaarst getroffen sectoren. In Frankrijk ligt een kapitaalverhoging bij Air France-KLM ter discussie. De Franse staat heeft er een belang van 14,30 % in.

In Nederland zal de regering volgens minister van Financiën Wopke Hoekstra alles doen om KLM en de luchthaven van Schiphol te helpen. ‘We zijn in doorlopend contact met KLM, Air France-KLM en de Franse regering’, zei Hoekstra op de Nederlandse televisie.

DENDOOVEN, P. Brussels Airlines vraagt staatssteun. De Standaard, 16 maart 2020, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo