Nu er meer besmettingen buiten dan binnen China geregistreerd worden, groeit ook bij economen de vrees voor een pandemie.De Wereldgezondheidsorganisatie spreekt (nog) niet over een pandemie, maar het nieuwe coronavirus neemt de wereldeconomie steeds meer in een wurggreep. De beurzen duiken diep in het rood en bedrijven uit tal van sectoren moeten een winst- en omzetwaarschuwing uitsturen.
Door covid-19 – de naam van de ziekte die door het virus uitgelokt wordt – liep AB InBev in de eerste twee maanden van het jaar al 285 miljoen dollar opbrengsten en 170 miljoen dollar ebitda (kasstroom) mis. ‘De uitbraak heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de vraag in China’, schreef de Belgische bierbrouwer gisterochtend in een persbericht. De Chinese horeca ligt al weken zo goed als stil om een verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.
Dat AB InBev in zijn communicatie systematisch over covid-19 spreekt, is geen toeval: Corona is ook de naam van het Mexicaanse biermerk van de groep. Op Google pieken de zoekopdrachten naar ‘corona beer virus’ en volgens gegevens van het Britse marktonderzoekbedrijf YouGov zijn consumenten minder geneigd het bier te kopen, meldt het persbureau Bloomberg. Het premiummerk was vorig jaar nog een van de best presterende van AB InBev.
Geschrapte vluchten
De Belgische bierbrouwer verloor gisteren al meer dan tien procent beurswaarde, maar is lang niet het enige bedrijf dat lijdt onder de coronacrisis. Heel uiteenlopende sectoren zijn getroffen, niet het minst de luchtvaart en het toerisme. Wereldwijd hebben al 24 maatschappijen hun vluchten naar China geschrapt, meldt Bloomberg. Evenveel maatschappijen hebben dat deels gedaan of hun routes aangepast. Ondertussen passen steeds meer landen hun reisadvies aan voor andere regio’s met veel coronabesmettingen, waaronder Italië.
Het Nederlandse KLM en het Duitse Lufthansa (het moederbedrijf van Brussels Airlines) moeten bezuinigen. ‘Alleen absoluut noodzakelijke uitgaven zijn geoorloofd’, schrijft Erik Swelhein, de financieel directeur van KLM, in een uitgelekte brief aan het management. KLM heeft zijn 28.000 werknemers gevraagd om vakantiedagen op te nemen.
Veel verliezers …
Door de vakantieperiode rond het Chinese Nieuwjaar bleven veel bedrijven voorzichtig om de impact van de coronacrisis in te schatten, maar de schade wordt nu duidelijker. Zo verwacht de Belgische chemiemultinational Solvay in het eerste kwartaal 25 miljoen euro minder ebitda. Het is een van de redenen waarom het bedrijf wereldwijd vijfhonderd banen schrapt. De Nederlandse webwinkel Coolblue verhoogde zijn prijzen en schrapte marketingcampagnes, omdat hij bevoorradingsproblemen vreest.
De Amerikaanse technologiegigant Microsoft zal zijn omzetprognose niet halen, de Britse autobouwer Aston Martin stuurde gisteren een winstwaarschuwing uit, nadat zijn verkoop in China in de eerste twee weken van februari helemaal stilgevallen was (-92 procent). Voedingsreus Danone spreekt over 100 miljoen omzetverlies, terwijl de Britse drankenreus Diageo, bekend van onder meer Guinness en Johnnie Walker, naar eigen zeggen tot 387 miljoen euro omzet misloopt.
… enkele winnaars
Niet iedereen verliest door de coronacrisis. Tussen de bloedrode beurscijfers vallen de groene cijfers van farma- en vaccinbedrijven op. Ook het aandeel van Zoom, een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in videoconferenties, won sinds de corona-uitbraak al 60 procent. Technologie gebruiken is een van de vele maatregelen die bedrijven nemen om de verspreiding van het virus onder hun werknemers tegen te gaan.
Nu er voor het eerst meer besmettingen buiten China worden geregistreerd dan in het land zelf, groeit ook bij beleggers en economen de vrees voor een pandemie. ‘Zelfs als het aantal doden beperkt is, kunnen de economische kosten hoog oplopen’, schreef Olivier Blanchard, voormalig hoofdeconoom van het IMF, op Twitter. De huidige topvrouw van het Muntfonds, Kristalina Georgieva, waarschuwde afgelopen weekeinde nog dat het virus het ‘broze herstel van de wereldeconomie in gevaar kan brengen’.
De Amerikaanse president Donald Trump probeerde dan weer de gemoederen te sussen. ‘Er is geen reden tot paniek’, zei hij tijdens een persconferentie. ‘Dit zal stoppen.’ Het aantal online zoekopdrachten naar corona piekte na zijn toespraak.