Waar rijdt mijn bedrijfswagen naartoe?

Wijziging in fiscaliteit bemoeilijkt keuze
Hoera, u mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Maar hoe anticipeert u op een belastingverhoging? Rijdt u beter elektrisch? En is dat nog wel een goed idee, een bedrijfswagen?
Elk jaar krijgen ruim 100.000 werknemers de vraag welke nieuwe bedrijfswagen ze hadden gewild. Eén werknemer op de zes in de privésector heeft een salariswagen ­een wagen die deel uitmaakt van het loonpakket en ook privé gebruikt mag worden. De gemiddelde contractduur bedraagt iets meer dan vier jaar.

Maar wie vandaag voor die keuze staat, wordt het niet echt makkelijk gemaakt. Welke federale regering we ook krijgen, het lijkt een certitude dat de bedrijfswagen niet meer zo voordelig zal zijn als vandaag. Hoe wapent u zich tegen toekomstige belastingverhogingen? En waarmee moet u rekening houden als u vandaag een nieuwe bedrijfswagen mag of moet kiezen?

1. Is de bedrijfswagen minder voordelig geworden?

Strikt genomen niet. Integendeel: bedrijfswagens worden volgend jaar iets voordeliger, tenzij u met een erg zuinige wagen rijdt.
De wetgever plakt op de bedrijfswagen een fictief voordeel, dat groter is naarmate de auto duurder en vervuilender is. Daarop wordt u belast. Om te bepalen hoe vervuilend de wagen is, wordt vergeleken met de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens. Normaal daalt de uitstoot, en stijgt het zogenaamde ‘voordeel van alle aard’ (VAA) van bestaande wagens. Maar doordat de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens het afgelopen jaar gestegen is, daalt het voordeel van alle aard. Behalve voor de zuinigste wagens, die vandaag al aan de ondergrens zaten. Dat minimum wordt waarschijnlijk wel geïndexeerd, zo verwacht leasingbedrijf Arval. ‘Daarvoor is het wachten tot begin januari’, zegt Tony Peetermans.

Maar bedrijfswagens worden wel fors minder voordelig voor de werkgever. Ze kunnen de auto’s – afhankelijk van de CO2-uitstoot – vanaf 1 januari in mindere mate als kosten boeken. Dat geldt ook voor tankkaarten én voor elektrische wagens.

Sommige werkgevers passen daarom het aanbod aan. ‘Bedrijven hebben op die wijziging al geanticipeerd’, zegt Yves Labeeu van Attentia. Ze kunnen grotere wagens uit het keuzemenu weglaten of elektrische wagens promoten.

Maar dat effect is in de praktijk bescheiden, stelt Arval. ‘We merken weinig tot geen downsizing op het vlak van grootte en segment van de wagen’, zegt Peetermans. ‘Maar we zitten vandaag wel op een scharniermoment op het vlak van mobiliteit.’

2. Blijft de bedrijfswagen op diesel of benzine zo voordelig?

Zo goed als zeker niet. België heeft zich geëngageerd om de CO2-uitstoot te reduceren, en zo komen de bedrijfswagens in het vizier. Federaal informateur Paul Magnette (PS) stelde voor om alleen nog bedrijfswagens op elektriciteit en waterstof fiscaal gunstig te behandelen. Ook Open VLD en CD&V zitten op die lijn – een belangrijke vraag is wel hoe snel het voordeel voor auto’s op benzine en diesel uitdooft. Dat de kloof in belasting op de bedrijfswagen en loon zal verkleinen, staat volgens Labeeu ‘in de sterren geschreven. Alleen het tempo is onzeker.’

Vanaf 1 januari 2021 zullen bovendien de nieuwe uitstoottests gebruikt worden om het voordeel van alle aard te berekenen. Die WLTP-CO2-waarden liggen 20,00 % boven de huidige waarden, zegt Michel Martens van Febiac. De vraag is of die stijging volledig doorgerekend zal worden. In elk geval houdt u er best rekening mee dat het fiscaal voordeel dat u uit een bedrijfswagen haalt, daalt.

‘We verwachten een geleidelijke afbouw, waarbij uiteindelijk alleen nog schone wagens voordeel zullen hebben. Wat als “schoon” beschouwd zal worden, moet nog bepaald worden’, zegt Veerle Michiels van SD Worx. ‘Hoe milieuvriendelijker u vandaag al kiest, hoe kleiner de kans op onaangename verrassingen in de toekomst.’

‘Zullen mensen met lopende contracten voor een voldongen feit worden gesteld voor een keuze in het verleden?’, vraagt Peetermans zich af. ‘Wij durven te hopen van niet.’ Maar in 2012, toen de formule voor het VAA aangepast werd, gold dat wel meteen voor alle contracten, ook de bestaande.

3. Kies ik beter voor een elektrische wagen?

Die keuze hangt in de eerste plaats af van uw persoonlijke situatie. ‘Hoe minder kilometers en hoe trager u rijdt, hoe meer de elektrische wagen een optie is’, zegt Martens. ‘Dat geldt ook voor wie vaak kortere ritten maakt.’

Die keuze hangt ook af van de beschikbaarheid van laadpalen, zowel op het werk als thuis. Ook niet onbelangrijk: elektrische wagens zijn duurder. Ze passen niet per se in het vooropgestelde budget of u levert in op de grootte van uw wagen.

Daar komt mogelijk wel verandering in, zeggen Febiac en Arval. Volgend jaar komen er meer democratisch geprijsde elektrische wagens op de markt waarmee je ook verder kan rijden zonder te moeten opladen. ‘Dat kan een gamechanger zijn’, zegt Martens.

Arval merkt op dat het grotere toekomstige elektrische aanbod een argument kan zijn om de beslissing voor een nieuwe wagen even uit te stellen, als u de mogelijkheid hebt om langer met uw bedrijfswagen te rijden.

Fiscaal bent u vandaag niet per se beter af met een elektrische wagen. Het voordeel van alle aard van een elektrische wagen ligt even hoog als dat van een zuinige dieselwagen.

4. Kus ik mijn auto beter vaarwel?

Het nettovoordeel van een bedrijfsauto is, in vergelijking met regulier loon, aanzienlijk. Voor een auto met een cataloguswaarde van 35.000 euro en een uitstoot van 110 gram CO2 per kilometer bedraagt het nettovoordeel 300 euro per maand, berekende SD Worx. Ook als de fiscaliteit minder gunstig wordt, blijft een auto waarschijnlijk voordelig.

Maar met de regeling ‘cash for car’ behoudt u dat fiscale voordeel zonder dat u nog een bedrijfswagen hoeft te hebben. Dat is ook zo in het mobiliteitsbudget. In die formule kan u wel nog voor een milieuvriendelijkere wagen kiezen, en met het resterende budget duurzame mobiliteitsoplossingen (zoals een fiets of openbaar vervoer) kiezen. Op het resterende cash bedrag betaalt u wel 38,07 % sociale lasten.

Niet alle bedrijven bieden de mogelijkheid voor een mobiliteitsbudget aan. ‘Sommige bedrijven nemen die keuze op in hun cafetariamodel’, zegt Labeeu. ‘Een kleinere wagen kan je dan ook combineren met voordelen die niet per se iets met mobiliteit te maken hoeven te hebben.’

Als u vandaag nog niet wil of kan instappen in cash for car of het mobiliteitsbudget, hoeft u niet de grootst mogelijke wagen te kiezen om in de toekomst maximaal te kunnen omruilen in loon of andere mobiliteitsoplossingen. Dat voordeel wordt immers berekend op de auto waar u recht op had, niet de auto die u gekozen heeft.

DE SMET, D. Waar rijdt mijn bedrijfswagen naartoe? De Standaard, 19 december 2019, 24.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo