Booking.com moet eerlijker adverteren

Bedrijf sluit akkoord met Europa

Booking.com belooft transparanter te communiceren over hotelaanbiedingen, kortingen en prijzen. Het Nederlandse bedrijf heeft daarover een akkoord gesloten met Europees commissaris voor Consumentenzaken Didier Reynders. ‘Online reservatiesystemen moeten vrij zijn van manipulatieve technieken’, zegt de politicus.

‘Erg gewild!’ ’50 keer geboekt in de afgelopen 24 uur!’ ‘Nog maar 1 kamer over!’ Iedereen die wel eens een overnachting boekt, kent de zinnetjes waarmee de grootste accomodatiewebsite ter wereld de klant tot kopen aanzet. Booking.com loopt voor zulke technieken al lang in het vizier van consumentenorganisaties, maar de populariteit van het Nederlandse bedrijf lijdt er niet onder. In een interview met De Tijd zei de CEO van Booking.com begin dit jaar dat de technieken dienen om consumenten te helpen.

Toch stuurt Booking.com bij. Na een maandenlange dialoog met de Europese Commissie en nationale consumentenautoriteiten verbindt de kampioen onder de hotelsites zich ertoe zijn communicatie in lijn te brengen met de Europese consumentenwetgeving, die vanaf 17 januari 2020 scherper wordt. Door de nieuwe Consumer Protection Cooperation (CPC) krijgen nationale consumentendiensten meer armslag om over de landsgrenzen heen op te treden tegen misleidende reclame.

Booking.com preciseert voortaan dat meldingen als ‘nog maar 1 kamer over’ alleen slaan op de beschikbaarheid op de boekingssite en dus niet noodzakelijk op het hele aanbod van een hotel. Aanbiedingen zullen ook niet meer als beperkt in de tijd worden aangeduid, als dezelfde prijs na het verlopen van de tijdslimiet blijft gelden. Booking.com zal ook vermelden als een hotel betaald heeft om bovenaan in een lijst met zoekresultaten terecht te komen.

Verder moet de boekingsdienst duidelijker zijn over prijsvergelijkingen. ‘Als een lagere prijs niet het gevolg is van een korting, maar van verschillende omstandigheden zoals andere verblijfsdata, mag die niet als korting worden gepresenteerd’, zegt Reynders. Tot slot verbindt Booking.com zich ertoe de totale prijs die reizigers moeten betalen te afficheren. Dat wil zeggen dat alle toeslagen en belastingen worden weergegeven.

Booking.com krijgt tot 16 juni 2020 om alle wijzigingen door te voeren en is daar al mee bezig. Reynders kondigt aan dat ook andere online reisdiensten worden gemonitord. ‘Het is een belangrijk signaal dat een marktleider als Booking.com zijn verantwoordelijkheid opneemt. Niet-transparante communicatie is een bron van frustratie voor velen. Internetbedrijven moeten beseffen dat ze het vertrouwen van consumenten moeten blijven verdienen’, besluit Reynders.

DUJARDIN, D. Booking.com moet eerlijker adverteren. De Tijd, 20 december 2019, 1.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo