Rendabiliteit Belgische autodealers daalt verder

Belgische autoverkopers beleven moeilijke tijden. De rendabiliteit van de erkende garages is vorig jaar opnieuw gedaald.

Dat blijkt uit een analyse die de sectorfederatie Traxio maakte van de jaarrekeningen van 1.800 merkverdelers. De bedrijven draaiden een gemiddelde (mediaan) brutomarge van 2,75 % en een nettomarge van amper 1,02 %. Nadat de rendabiliteit van de autodealersector tot 2016 jaar na jaar was gestegen, ziet de sector zijn marges voor het tweede jaar op rij fiks dalen.

Volgens Traxio woog vooral de minder positieve economische situatie op de rendabiliteit. Maar de resultaten van dealers staan al jaren onder druk door de zware concurrentie tussen merken, de dalende vraag naar onderhoud en de groeiende noodzaak aan investeringen in elektrische en autonome technologie. Daardoor vindt in België een enorme consolidatie plaats, waarbij kapitaalkrachtige dealersgroepen uit het buitenland massaal Belgische familiale dealers opkopen.

Net als de voorbije jaren verdienden de Belgische dealers van Volvo in 2018 het best. Verkopers van het Zweedse automerk draaiden een mediaan nettomarge van 2,21 %. Daarmee scoren ze nipt beter dan dealers van Renault en Mercedes. De minst rendabele dealers zitten bij de merken Audi, Ford en Nissan. Zij haalden nog geen nettomarge van 1,00 %.

VANACKER, L. Rendabiliteit Belgische autodealers daalt verder. De Tijd, 6 december 2019, 16.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo