Champagne, het nieuwste wapen in de handelsoorlog

President Trump dreigt met een invoertaks op Franse luxeproducten, zoals champagne. Hij doet dat uit vergelding voor de Google-taks die in Frankrijk is ingevoerd.
De regering-Trump heeft twee nieuwe fronten geopend in de (vele) handelsoorlogen die de VS wereldwijd aan het voeren zijn.

Zo kondigde de president zelf in een tweet aan dat er een Amerikaanse invoertaks komt op staal en aluminium uit Brazilië en Argentinië. Die twee landen hebben hun munt gedevalueerd, en dat levert hen volgens Trump een onrechtmatig prijsvoordeel op. Verscheidene politieke leiders in Brazilië en Argentinië reageerden verbaasd op de strafmaatregel. ‘Dit hadden we nooit verwacht.’

Enkele uren later maakte het ministerie van Handel plannen bekend om voor 2,4 miljard dollar aan Franse luxeproducten extra te gaan belasten. Het gaat om mousserende wijnen, zoals champagne, maar ook om kazen (zoals gruyèrekaas), handtassen en make-upartikelen. Een precieze datum voor de invoering van de heffing van 100,00 % is er (nog) niet. Om procedureredenen kan dat ten vroegste vanaf 14 januari.

Voor de Amerikaanse consumenten is dat uitstel meegenomen. Het betekent dat ze deze maand geen extra luxetaks moeten betalen als ze champagne inkopen voor de kerst- en eindejaarsfeesten.

Maar misschien kan een conflict nog vermeden worden. Op de Navo-top in Londen, waar Trump en Macron allebei aanwezig zijn, waren gisternamiddag verzoenende woorden te horen. ‘We hebben een klein meningsverschil. Ik denk dat we het waarschijnlijk kunnen oplossen’, zei Trump. ‘Er wordt over onderhandeld en ik denk dat we deze situatie met president Trump kunnen regelen’, luidde de repliek van Macron.

Beurzen

Op de beurzen gingen de aandelen van Franse luxebedrijven zoals LVMH, Hermes en Kering 3,00 à 4,00 % achteruit. Een andere opmerking van Trump, dat een akkoord met China er misschien niet inzit vóór de Amerikaanse presidentsverkiezingen van volgend jaar, joeg ook de Amerikaanse aandelen lager. Ook maandag leden de beurskoersen al onder de handelsperikelen. Toen waren de staaltarieven voor Brazilië en Argentinië de boosdoeners.

Waarom viseert Trump een resem Franse luxeproducten? Het antwoord ligt bij de invoering, door de Franse regering, van een taks op digitale multinationals. Die heffing van 3,00 % op de omzet staat bekend als de Google-taks. Volgens Washington is de Franse taks uitsluitend tegen Amerikaanse technologiereuzen gericht, zoals Google, Facebook en Amazon, en daarom ‘protectionistisch en discriminerend’.

Volgens de Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, klopt die redenering niet en dient de taks ‘om een rechtvaardiger belastingaanslag te krijgen’ op multinationale technologiebedrijven, ‘ook als het gaat om bedrijven die van oorsprong Chinees of Europees zijn’. Concreet: de Google-taks is van toepassing op digitale bedrijven met een globale omzet van minimaal 750 miljoen euro en een digitale verkoop in Frankrijk van minimaal 25 miljoen. ‘Nu betalen dergelijke bedrijven gemiddeld 9,50 % belasting, tegen 23,20 % als gemiddelde aanslagvoet voor andere bedrijven’, luidt het in Parijs.

In augustus had president Donald Trump er al mee gedreigd een taks in te voeren van 100,00 % op een heleboel Franse wijnen. In de marge van een G7-ontmoeting kwamen Trump en zijn Franse collega Emmanuel Macron evenwel overeen om naar een oplossing voor het Google-conflict te zoeken. De toen afgesproken termijn van 90 dagen om een compromis te vinden, was gisteren verstreken.

Niet alleen Frankrijk

In een ochtendinterview op Radio Classique had Le Maire zich boos getoond over de Amerikaanse demarche. ‘Dit is niet het soort gedrag dat je van een bondgenoot zou verwachten. Als dit de politiek van de VS is, mogen ze Europese tegenmaatregelen verwachten.’

De verwijzing van Le Maire naar Europa is geen toeval. EU-commissaris Margrethe Vestager is een voorstander van de Google-taks en probeerde eerder dit jaar het Franse voorbeeld over heel Europa te doen navolgen. Dat lukte haar niet. Ze botste op verzet bij Zweden, Denemarken, Finland en Ierland.

Toch staat Frankrijk niet alleen. Ook in Oostenrijk en Italië is een gelijkaardige digitale taks op komst. Dat is de Amerikanen niet ontgaan. Volgens Robert Lighthizer, de toponderhandelaar van Trump, onderzoekt het Amerikaanse ministerie van Handel of er ook represailles moeten komen tegen Oostenrijk en Italië.

De Franse regering van haar kant zegt de eigen Google-taks te willen intrekken als er, onder impuls van werkgroepen bij de Oeso, een internationale regeling uit de bus komt. Binnen de Oeso wordt gesleuteld aan een ‘minimum­belastingtarief’ op digitale bedrijven, weliswaar met tal van uitzonderingsregels.

Wat met de auto’s?

Naast het Google-verhaal en de straftaks op champagne zitten de Europese leiders vooral in hun maag met de niet-aflatende dreiging van een Amerikaanse importheffing van 25,00 % op Europese auto’s. Die dreiging bestaat al sinds vorig jaar, maar werd tot nog toe nooit hard gemaakt door Trump. De invoering werd al tweemaal doorgeschoven. Nu zou mei 2020 de deadline zijn.

Officieel is het dossier niet van de baan. Het Witte Huis houdt deze maatregel achter de hand als ultieme troefkaart om de EU tot handelstoegevingen te dwingen. Het is een dreigement dat kan tellen. Een taks op Europese auto’s zou de auto-industrie in Duitsland en Frankrijk veel pijn kunnen doen.

Er is, ten slotte, alvast één dossier waarin Trump als overwinnaar uit de bus is gekomen. De EU heeft bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) het beroep in de zaak-Airbus verloren. Omdat de EU jarenlang onrechtmatige overheidssteun heeft gegeven aan Airbus, en de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing hierdoor werd benadeeld, mogen de VS van de WTO voor 7,5 miljard dollar tegenmaatregelen nemen. Slachtoffer zijn een brede waaier aan Europese landbouwproducten, van olijven tot whisky.

RASKING, J. Champagne, het nieuwste wapen in de handelsoorlog. De Standaard, 4 december 2019, 20.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo