Bel­gisch ijs voor de Chi­ne­se massa

China is sinds 2014 de grootste ijsmarkt ter wereld. Toch eten Chinezen gemiddeld weinig ijs, waardoor er nog veel potentieel is.

Het Bel­gi­sche ijs­be­drijf Gla­cio zet in China een joint ven­tu­re op om op die snel groei­en­de markt een turbo te kun­nen zet­ten. ‘In China is België een keur­merk.’

Vol­gens voe­dings­his­to­ri­ci is ijs als ver­sna­pe­ring een Chi­ne­se uit­vin­ding. Toch is ge­nie­ten van een ijsje er ei­gen­lijk nog niet zo heel lang een ge­woon­te, zoals die in het Wes­ten al de­cen­nia be­staat.

China mag in 2014 de VS dan heb­ben in­ge­haald als groot­ste markt voor room­ijs, per ca­pi­ta eten Chi­ne­zen nog geen vier­de van wat de ge­mid­del­de Ame­ri­kaan op een jaar naar bin­nen werkt. Maar de groei­en­de mid­den­klas­se en de op­waar­de­ring van het win­kel­net­werk zet­ten een motor onder de Chi­ne­se aan­dacht voor de lek­ker­nij. Ter­wijl de mees­te wes­ter­se mark­ten in goede jaren 1 à 2 pro­cent groei­en, ligt de groei in China in de buurt van 10 pro­cent.

Reden ge­noeg voor het Bel­gi­sche Gla­cio, bij ons voor­al be­kend van het merk IJs­boer­ke, om er zijn vlag wat ste­vi­ger te plan­ten. Het Kem­pen­se be­drijf richt een Chi­ne­se joint ven­tu­re op, samen met Hor­sten In­ter­na­ti­o­nal, een Bel­gisch be­drijf met uit­ge­brei­de ken­nis over de Chi­ne­se markt. Hor­sten helpt Bel­gi­sche be­drij­ven al twin­tig jaar om hun ac­ti­vi­tei­ten uit te bou­wen. Het zette bij­voor­beeld mee de Chi­ne­se joint ven­tu­re van het far­ma­be­drijf Jans­sen Phar­ma­ceu­ti­ca op.

Gla­cio ver­kocht al ijs in China, via een lo­ka­le dis­tri­bu­teur. ‘Maar als je echt am­bi­tie hebt, moet je lo­kaal aan­we­zig zijn’, zegt CEO Peter Jans­sen. ‘Van­uit de Kem­pen kan je geen vin­ger aan de pols hou­den van de Chi­ne­se con­su­ment. Dus heb­ben we, net als in Frank­rijk en Japan, een lo­kaal ver­koop­team nodig dat dicht bij de con­su­ment staat.’

Wes­ter­se be­drij­ven moe­ten er wel op­bok­sen tegen goed­ko­pe­re lo­ka­le con­cur­ren­ten. Maar dat hoeft geen pro­bleem te zijn, meent Jans­sen. Zeker omdat ijs voor Chi­ne­zen een vorm van luxe is. ‘Het wordt er echt ge­zien als een ca­deau­tje, voor je­zelf of om te delen met an­de­ren.’

En dan mag je al eens wat hoger in de markt ge­po­si­ti­o­neerd zit­ten. ‘Chi­ne­zen heb­ben de nei­ging alles met een wes­ters eti­ket in de voe­dings­in­du­strie te zien als een luxe­pro­duct’, zegt Jans­sen. ‘Zeker na de voed­sel­schan­da­len met lo­ka­le be­drij­ven die er de voor­bije jaren aan het licht zijn ge­ko­men. Onder die wes­ter­se vlag is België nog een extra keur­merk, een label dat ver­trou­wen uit­straalt. Dat zal ons zeker hel­pen.’

Gla­cio heeft het in een pers­be­richt zelf over ‘de Grote Sprong Voor­waarts’. Een lo­gi­sche ziens­wij­ze voor een be­drijf dat zijn pij­len richt op een markt met 1,35 mil­jard con­su­men­ten, die elk jaar gek­ker wor­den op zijn pro­duct. Maar aan de te­le­foon re­geert voor­al de Kem­pi­sche nuch­ter­heid. ‘China is een com­plexe markt, die we beet­je bij beet­je beter zul­len leren ken­nen, met de hulp van Hos­ten In­ter­na­ti­o­nal. Je kan niet ge­woon het aan­tal in­wo­ners maal een be­paald aan­tal li­ters doen, we gaan er voor­al hard moe­ten wer­ken. Maar Gla­cio is er niet om onder de kerk­to­ren te blij­ven zit­ten. We zijn on­der­tus­sen te koop in 40 lan­den. We heb­ben am­bi­tie, ja. En dan kan je niet voor­bij China.’

Het ijs van Gla­cio blijft ge­woon het le­vens­licht zien in België, in de pro­duc­tie­ves­ti­gin­gen in Beer­se en Tie­len. Er zijn ook in de toe­komst geen plan­nen om ook in China te gaan pro­du­ce­ren, zegt Jans­sen. De Chi­ne­se joint ven­tu­re komt er puur om een lo­kaal ver­koop­team te kun­nen uit­bou­wen.

De Bel­gi­sche pro­duc­tie­ves­ti­gin­gen heb­ben nog vol­doen­de ruim­te voor groei, ver­ze­kert de CEO. Ook als China een groot suc­ces wordt voor het be­drijf. ‘We kun­nen nog best wat aan. Laat de groei maar komen.’

SERRURE, W. Bel­gisch ijs voor de Chi­ne­se massa. De Tijd, 2016-09-29, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo