VLM Airlines legt de boeken neer

De Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM Airlines is failliet. Er staan 147 banen op de tocht. Oprichter Freddy Van Gaever heeft een plan om zijn kind terug te kopen.

‘Het spijt ons u te moeten meedelen dat VLM Airlines NV het faillissement heeft aangevraagd op woensdag 22 juni 2016. Alle vluchten zijn met onmiddellijke ingang geannuleerd’, stond gisteren te lezen op de website van de Antwerpse luchtvaartmaatschappij. Enkele uren later was de website offline gehaald, ‘omdat de middelen op zijn’.

Dat is inderdaad het geval, stelde de Antwerpse rechtbank van koophandel gisteren vast. VLM Airlines had midden mei al bescherming gevraagd tegen zijn schuldeisers, maar die procedure werd stopgezet omdat er niet langer hoop was om de situatie recht te trekken. Het faillissement werd door de rechtbank uitgesproken en er zijn drie curatoren aangesteld.

Hoe groot de financiële put is, is niet duidelijk. In mei verklaarde de ceo van VLM Airlines nog dat er geen nood was aan vers kapitaal en dat de sale and leaseback van eigen vliegtuigen zou volstaan om VLM in de lucht te houden. De Antwerpse luchtvaartmaatschappij had al vier vliegtuigen verkocht en teruggehuurd en zou hetzelfde doen met nog eens zes vliegtuigen. Maar dat plan is niet doorgegaan.

Door het faillissement stopt VLM onmiddellijk met vliegen. Wie een ticket gekocht heeft, is zijn geld kwijt.

VLM voerde voor CityJet lijnvluchten uit van Antwerpen naar Londen. De Ierse luchtvaartmaatschappij liet weten dat die blijven bestaan. CityJet zal zelf vliegtuigen inzetten of een alternatief voorzien. De lijn Antwerpen-Londen is goed voor een zesde van alle passagiers op de luchthaven van Antwerpen.

Geen verrassing

Voor de 147 personeelsleden van VLM komt het faillissement niet als een verrassing. ‘De put was gewoon te groot’, zegt Pol Buekenhout van het ACV. ‘Het is geen verwonderlijke evolutie. Het vorige management leed aan grootheidswaanzin’, vult Olivier Coenen (ACVLB) aan.

Of VLM alsnog een doorstart kan maken, moeten de curatoren bekijken. Eén man heeft alvast een plan klaar: Freddy Van Gaever (78), die VLM oprichtte in 1992. ‘Ik ben er al een jaar mee bezig. Als ik toelating krijg, neem ik direct vijftig personeelsleden over. Daarna misschien nog eens vijftig. Het huidige management zijn bedriegers. Na het faillissement zijn ze nog met een privéjet vanuit Deurne vertrokken.’

Het luchthavenbestuur is druk op zoek naar nieuwe regionale maatschappijen om vanuit Antwerpen te vliegen. Namen die daarbij vallen zijn KLM Cityhopper, Flybe en Lufthansa Regional.

VLM Airlines legt de boeken neer. De Standaard, 2016-06-23, 22.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo