Hotelmarkt ontwricht door online boekingen

Minister van Middenstand Willy Borsus (MR) overweegt de marktmacht van Booking.com aan banden te leggen.

Borsus wil via onderhandelingen afdwingen dat de online boekingsite Booking.com soepelere voorwaarden hanteert voor de aangesloten hotels. Als dat niet lukt, is hij bereid om een onderzoek te vragen aan de Belgische Mededingingsautoriteit.

Hotels klagen er al enige tijd over dat zakendoen met Booking.com alleen onder strenge voorwaarden mogelijk is. De belangrijkste grief is de eis dat de hotels de kamers zelf niet tegen lagere prijzen mogen aanprijzen. Met andere woorden: als een kamer via Booking.com 100 euro kost, mag een hotel die kamer niet zelf tegen 95 euro afficheren. Ondanks de hoge commissievergoedingen die Booking.com vraagt, en die kunnen oplopen tot 15 procent of meer.

Die zogenaamde rate parity is al in verscheidene Europese landen aan banden gelegd. In Duitsland sprak de rechtbank zich in eerste aanleg en in beroep tegen deze clausule uit. Daarop werd in verscheidene andere landen, zoals Frankrijk, Zweden en Italië, na overleg met Booking.com overeengekomen dat de rate parity geschrapt werd. Borsus stuurt er nu op aan dat ook België zich in dit rijtje voegt.

Ondermijnend

‘Dergelijke onevenwichtige handelspraktijken ondermijnen de in moeilijkheden verkerende hotelsector’, meldt hij. De aankondiging dat er nog voor deze week een overleg op de agenda staat tussen de horecasector en Booking.com, wordt overigens in de sector zelf ontkend.

Het vermoeden dat Booking.com zijn marktpositie misbruikt om de markt te ontwrichten, wordt aangewakkerd doordat dit bedrijf in ons land zeer dominant is. Op de markt voor online boekingen heeft het nauwelijks concurrentie, en voor hotels is samenwerking met Booking.com bijna onontbeerlijk. Voor heel wat mensen is de site de standaard geworden als ze een hotel boeken. Door slim gebruik te maken van de mogelijkheden die zoekmotoren bieden, is de site bijna niet te vermijden, zelfs voor wie naar een individueel hotel zoekt. De horecasector heeft daardoor een haat-liefdeverhouding met de website ontwikkeld.

Horeca Vlaanderen probeert consumenten er via campagnes op te wijzen dat ze vaak voordeliger uit zijn door rechtstreeks bij het hotel zelf te boeken. De rate parity is dan te omzeilen.

Hotelmarkt ontwricht door online boekingen. De Standaard, 2016-06-
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo