Aanslagen drukken ticketprijzen

De aanslagen van 22 maart en de aanhoudende concurrentiestrijd vertalen zich naar lagere ticketprijzen in België.

Michael O’Leary, ceo van Ryanair, kondigde gisteren aan dat er de komende maanden verdere dalingen van de ticketprijzen zitten aan te komen, de eerste maanden tot zeven procent en naar het jaareinde toe tot twaalf procent.

‘Nooit konden de klanten betere deals doen’, zegt O’Leary. ‘Doordat onze concurrenten profiteren van de lage olieprijzen. Maar ook door de aanslagen in Europa en de stakingen van de luchtverkeersleiders in Frankrijk.’ Als de vlucht van EgyptAir die op 19 mei neerstortte ook door terroristen getroffen blijkt, dan zouden de prijzen nog wel eens verder kunnen dalen, denkt O’Leary.

Transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) is sceptisch. ‘Dit is natuurlijk marketing, Ryanair zegt elk jaar een prijzenoorlog te zullen ontketenen.’

Toch denkt Van de Voorde dat vooral de Belgische passagier de komende twee tot drie maanden van historisch lage prijzen kan profiteren. ‘Door de aanslagen voelt de sector in België nog steeds een terugval van de ordegrootte van vijftien tot twintig procent. Om die vluchten te kunnen vullen, zal het prijsmechanisme van vraag en aanbod spelen. Dus ja, de komende maanden boek je vanuit België relatief goedkoop ten opzicht van het buitenland. Wie verstandig is, boekt nu al tot het einde van het jaar.’

Dat de ticketprijzen in de luchtvaart erg laag liggen, blijkt ook uit de cijfers van boekingswebsite cheaptickets.be. ‘Van januari tot nu is de gemiddelde bestelwaarde per boeking op onze website met tien procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar’, zegt woordvoerster Annick van Dyck. ‘Dat heeft alles te maken met de ticketprijzen. De vraag op korte termijn is gedaald en we verwachten dat maatschappijen dat gaan compenseren. En daarbij komt nog de capaciteitsuitbreiding bij Brussels Airlines, EasyJet en anderen, die de prijs verder verlagen.’

Druk op Spanje

Geert Sciot, woordvoerder bij Brussels Airlines, verwacht inderdaad een grotere prijsdaling dan vorig jaar. ‘Na 22 maart zijn er inspanningen geleverd om de markt opnieuw te stimuleren’, zegt hij. ‘Met promo’s die bepaalde bestemmingen goedkoper maken.’

Maar ook de aanhoudende concurrentie speelt mee. ‘We vliegen op verschillende nieuwe bestemmingen, waarbij soms ook monopolies doorbroken worden, wat natuurlijk de prijs verlaagt.’

Ook Sciot verwacht dus scherpe prijzen, maar nuanceert tegelijk. ‘In de luchtvaart heerst de wet van vraag en aanbod. Bepaalde bestemmingen, denk aan Tunesië en Turkije, zijn door de actualiteit inderdaad goedkoper. Maar tegelijk komt er meer druk op de klassieke bestemmingen als Spanje en Mallorca, waar je minder makkelijk een goedkope vlucht zult vinden. Alles hangt af van de vraag en het gedrag van de consument. Ook het moment van boeking en van de reis speelt een rol: voor elke vlucht zijn er tot 25 tarieven.’

Zwarte cijfers

Een algemene prijzenoorlog ziet luchtvaartexpert Luk De Wilde niet aan de horizon. ‘Een stijging zit er niet in, want de lage olieprijzen werken ook nog door. Maar een prijzenoorlog? Daarvoor zijn de prijszettingen te fragiel, er moet maar iets gebeuren en alles verandert. Bovendien moet je aankondigingen van Ryanair met een korrel zout nemen. Ze vliegen “vanaf” een bepaalde prijs, maar dat geldt maar voor een paar passagiers per vlucht.’

Ook Van de Voorde ziet geen prijzenoorlog in het verschiet. ‘Het gaat eigenlijk zeer goed met de luchtvaart. De capaciteit wordt volop benut, voor het eerst in jaren kunnen zowat alle maatschappijen zwarte cijfers voorleggen. Over een paar maanden zal ook in België het groeipad zich voortzetten zoals voordien.’

David Spinnael, hoofdredacteur van de website flightlevel.be, ziet de prijzen de komende jaren verder dalen, maar denkt dat enkel de meest prijsbewuste consumenten daar echt van profiteren. ‘Vergelijk het met een auto kopen: de basisprijs is laag, maar de kans dat de koper effectief met een basismodel naar buiten stapt is eerder klein.

Aanslagen drukken ticketprijzen. De Standaard, 2016-05-24, 25.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo