Agristo wijzigt het logo

Deze tekst geeft uitleg bij -noem het maar – “logo en stijl-upgrade” waar Agristo in 2016 willen aan werken. Het document is aan het personeel van de onderneming gericht.

agristo

Slechts enkelen hebben de start van Agristo in 1986 meegemaakt.  We denken onmiddellijk aan Luc en Antoon.  Toch mogen we niet vergeten dat de stichting van Agristo er niet alleen door Luc en Antoon gekomen is, maar evenzeer door de vader van Antoon, Etienne.  En al zeker niet te vergeten, dankzij de 2 sterke vrouwen naast de mannen, Brigitte en Annemie.

Zoals iedereen wel weet is het bedrijf pijlsnel gegroeid.  De sterke groei is er gekomen mede dankzij de overname in Tilburg in 2001 en de overname van Willequet in Nazareth in 2011.  De groei heeft ons niet alleen meer frietjes of kroketjes gebracht maar ook méér enthousiaste medewerkers…  Terwijl in 1986 Agristo werd vertegenwoordigd door een handvol mensen, zijn dat er op vandaag een 450 tal…

Doorheen die groei heeft ook ons logo en onze huisstijl veranderingen gekend.  In het begin was het immers niet Agristo maar Agrigel.  Deze bedrijfsnaam werd iets later veranderd naar Agristo en slechts enkele jaren terug werd de naam Agristo nog wat uitgebreid met de baseline Passion for Potatoes.

Maar dekt ons logo nog wel de lading?

De A in ons logo verwijst naar de frietjes, maar Agristo is ondertussen niet meer alleen frieten, maar evengoed kroketten uit Nazareth of gekruide wedges uit Tilburg…

Over de ‘Passion for Potatoes’ kan ook wel iets gezegd worden… die ‘Passion’ is nogal 90’ties… Dus die ‘Passion’ mag ook wel opgefrist worden…

En als we ons huidig logo bekijken en we denken de frieten en de ‘Passion’ weg… waar moet het dan naartoe…?

Dertig jaar terug bestond het bedrijf uit een handvol personen… nu zijn dat er ruim 450, verspreid over 3 locaties…  Hoe kunnen we erin slagen om elke vestiging mee te krijgen in hetzelfde verhaal?  De sterkte van Agristo is immers niet de individuele productievestiging, maar is nu net de bundeling van de verschillende bedrijven…  De sterkte van het bedrijf zit hem in de mensen zelf, in alle mensen die samen aan hetzelfde zeil trekken…

En “’Passion’ is misschien 90’ties maar we doen echt wel alles met hart en ziel…  En frieten dekken misschien de lading niet helemaal, maar als er iets is wat ons allemaal verbindt, dan is het wel de aardappel…

Al deze bedenkingen hebben ertoe geleid om de koppen samen te steken met een extern communicatiebureau, “d-artagnan” genaamd, met de bedoeling om onze stijl en imago te gaan opfrissen…

En dit is het resultaat:

agristoLogo

De frieten weg…  Dus er moet een nieuwe A komen…

We zijn een familiaal bedrijf en we dragen de familiewaarden hoog in het vaandel… dit betekent ook wel dat onze bedrijfsnaam op een iets zachtere manier mag geschreven worden, het mag allemaal wel wat meer emotie hebben…  het mag allemaal wel wat ronder zijn…  een aardappel is immers ook rond…

En als we in onze bedrijfsnaam dan toch een knipoog willen geven naar hetgeen wat ons allemaal verbindt, de aardappel, dan geven we dit ook mee door de ‘o’ een ander kleurtje te geven.

De nadruk moet liggen op het samenwerken tussen de bedrijven… de sterkte van Agristo zit hem in de werknemers die samen aan hetzelfde zeil trekken. Dus ‘WIJ’ of ‘WE’ is zeer belangrijk en moeten we toch terugvinden…

Maar het logo is nog maar het begin.  Dit is de start van een project waarin ALLE communicatiemiddelen van Agristo gaande van website, vrachtwagenbedrukking, beursstanden, advertenties en vacatures tot briefpapier, werkledij enzoverder zullen gestroomlijnd worden binnen de nieuwe stijl. Deze nieuwe huisstijl zal consequent toegepast worden, zodat we in de toekomst op 1 uniforme manier communiceren over de drie vestigingen heen, zowel intern als extern. Het is de bedoeling dat tegen medio 2016 alles aangepast en we onze nieuwe stijl ook extern kunnen lanceren.

Agristo wijzigt het logo. Document ter beschikking gesteld door de onderneming.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo