Facebook wordt nieuwe homepage

Instant Articles, de dienst die het mogelijk maakt nieuwsartikels te lezen zonder Facebook te verlaten, wordt fors uitgebreid. Voor de mediasector is het een tweesnijdend zwaard.

Instant Articles werd in mei gelanceerd op de iPhone-app van Facebook, maar slechts een beperkt aantal gebruikers kon er gebruik van maken. Facebook wil de dienst nu veel breder beschikbaar maken, en gaat ook een versie voor Android-toestellen uitrollen. Er stappen een twintigtal nieuwe mediapartners mee in het project, waaronder The Huffington Post, Business Insider en Time Inc. Wanneer Instant Articles in onze contreien beschikbaar wordt, is nog niet bekend.

De dienst speelt in op een prangend probleem van de digitale nieuwsmedia. Hun lezers brengen steeds meer tijd door op mobiele toestellen, maar het is bijzonder moeilijk daar een plaatsje te vinden in de schaduw van Facebook. Dat bleek deze week nog uit een studie naar het digitale mediagebruik van de Amerikanen door marktonderzoeker ComScore (zie grafiek). Vooral bij jongeren gaat de Facebook-app met een onevenredig groot deel van de tijd lopen.

Mediabedrijven kunnen dus moeilijk om Facebook heen. En dat sociaal netwerk doet hard zijn best om die media naar zijn mobiele platform te trekken. Zo kunnen ze voortaan rechtstreeks vanuit hun redactiesysteem publiceren in Instant Articles (met RSS-technologie). Ook video en audio kunnen vrij eenvoudig in een ‘instantartikel’ verwerkt worden.

Voor de nieuwsconsument zijn er alleen maar voordelen, als we Facebook mogen geloven: een ‘instant article’ zou tot tien keer sneller laden dan een artikel op een mobiele nieuwssite. En informatiezoekers hoeven niet meer van de ene naar de andere site te surfen om aan hun portie nieuws te geraken.

Bij The Washington Post zijn ze al helemaal overtuigd. De krant kondigde aan dat ze voortaan al haar artikels – zowat 1.200 per dag – ook via Instant Articles zal publiceren. Dat enthousiasme is niet zo verbazend als je weet dat The Washington Post in handen is van Jeff Bezos, de grote baas van die andere digitale reus, Amazon.

Maar de meeste andere mediabedrijven kijken er met gemengde gevoelens naar. Facebook mag ze dan wel helpen om een groot publiek te bereiken, maar dat gaat ten koste van de trafiek naar hun eigen website en homepage.

De digitale consultant Jo Caudron (Duval Union Consulting) wijst erop dat de nieuwsmedia wel heel erg afhankelijk worden van één dominante speler. Zo hebben ze geen controle over welke nieuwsverhalen getoond worden, en aan welke gebruikers.

Facebook zegt alleen dat het Instant Articles op dezelfde manier behandelt als andere gedeelde artikels. Stukken die veel en aandachtig gelezen worden, maken meer kans om ook in uw tijdlijn op te duiken. Maar het wordt moeilijker om ’toevallig’ interessante artikels te ontdekken. ‘En wat met de arbitraire Amerikaanse moraal die Facebook hanteert? Gaat het artikels over seks of borstvoeding tegenhouden?’, vraagt Caudron zich af.

Hij raadt mediabedrijven een dubbele strategie aan: ‘Doe mee, maar probeer er tegelijk voor te zorgen dat Facebook aan onze Europese normen voldoet. Probeer ervoor te zorgen dat niet Facebook, maar de gebruiker zijn nieuws filtert. Maak onderling afspraken, maar probeer ook de overheid mee aan boord te krijgen.’

Een ander heikel punt is de impact op de reclame-inkomsten van de uitgevers. Ze kunnen nog wel eigen advertenties in artikels plaatsen, maar die brengen minder op dan grote campagnes waarbij bijvoorbeeld de hele homepage wordt verhuurd. En als ze de advertentiewerving aan Facebook overlaten, steekt die laatste meteen 30 procent op zak. Voor het lokale media-ecosysteem zal Instant Articles sowieso een slechte zaak zijn omdat er nog meer reclamegeld naar het buitenland zal vloeien, zegt Caudron.

facebook

DE PRETER, W. Facebook wordt nieuwe homepage. De Tijd, 2015-09-24, 15.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo