mens en samenleving logo

Vierde crowdfunding Cowboy levert opnieuw 1,5 miljoen op

Cowboy heeft met een recente crowdfundingactie 1,5 miljoen euro opgehaald, drie keer het beoogde doel.

De essentie

  • Cowboy heeft met een recente crowdfundingactie 1,5 miljoen euro opgehaald, drie keer het beoogde doel. Dat toont de aanhoudende interesse van particuliere investeerders in het merk.
  • Ondanks de succesvolle crowdfunding is de waardering van Cowboy gedaald naar 40 miljoen euro. CEO Adrien Roose erkent de bezorgdheid van investeerders over die waardedaling.
  • Cowboy heeft zijn strategie aangepast om operationeel winstgevend te worden. Het richt zich nu op kostenreductie en samen werking met onafhankelijke fietswinkels.

Crowdfunding

Het Brusselse e-fietsenmerk Cowboy heeft met zijn jongste crowdfundingactie bijna 1,5 miljoen euro opgehaald, drie keer zoveel als het bij aanvang beoogde doel.

Met nog amper twee uur te gaan hadden vrijdagavond 1.296 particulieren in totaal 1,45 miljoen euro geïnvesteerd in certificaten van Cowboy. Die certificaten zijn samen goed voor een belang van 3,50 % in het Brusselse bedrijf. Toen de actie twee weken geleden begon, had Cowboy het doel om in ieder geval 500.000 euro op te halen. Het maximum was op 4 miljoen euro gezet.

Waardedaling

Het is de vierde keer sinds 2020 dat Cowboy naar particuliere investeerders stapt via crowdfunding. Inclusief deze ronde leverde dat het bedrijf 10,6 miljoen euro van duizenden individuele investeerders op. De waardering van het bedrijf schoot bij de tweede crowdfundingronde omhoog van 60 miljoen naar 171 miljoen euro, maar zakte in de twee daaropvolgende rondes eerst naar 97 miljoen en nu naar 40 miljoen euro.

In een boodschap aan de crowdfunders liet CEO en co-oprichter Adrien Roose weten dat hij de bezorgdheid over de daling van de waardering begrijpt. ‘We beseffen dat het voor wie eerder investeerde aanvoelt als een significante waardedaling, en we waarderen oprecht jullie aanhoudende betrokkenheid bij ons bedrijf in deze uitdagende tijden.’

De crowdfunding, die vrijdagnacht afliep, komt boven op een kapitaalronde van 5 miljoen euro eerder deze maand bij institutionele investeerders. Het gros (3 miljoen euro) kwam voor rekening van het Hongkongs-Taiwanese investeringsfonds Cypress Capital. De bestaande grote aandeelhouders leverden de resterende 2 miljoen euro.

In totaal heeft Cowboy nu 6,5 miljoen euro vers geld. Dat moet volgens het bedrijf volstaan om tegen volgend jaar voor het eerst in ieder geval operationeel winstgevend te worden. Dat is hard nodig, want Cowboy sloot 2023 af met een negatief eigen vermogen van 22,4 miljoen euro. Het torst bovendien meer dan 40 miljoen euro schulden, waarop het een jaarlijkse rente van 10 % betaalt.

Strategie

Cowboy gooide vorig jaar zijn strategie drastisch om. In plaats van te streven naar ongebreidelde internationale groei ging het mes in de kosten. Ook het model van onlineverkoop werd grotendeels losgelaten. Het e-fietsenmerk ging in België en in de buurlanden op zoek naar onafhankelijke fietswinkels die de verkoop én het onderhoud voor hun rekening willen nemen. De kostenreductie en de nieuwe strategie wierpen vorig jaar hun eerste vruchten af: het nettoverlies zakte met een derde naar 21,7 miljoen euro.

KURSTJENS, B. Vierde crowdfunding Cowboy levert opnieuw 1,5 miljoen op. De Tijd, 28 september 2024, 27.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers