Tweedehandsauto dreigt stukken duurder te worden

De tweedehandsmarkt van personenwagens is door corona, chiptekorten en het noodweer in een perfecte storm beland. Analisten verwachten dan ook stevige prijsstijgingen.

Wie van plan is een tweedehandswagen te kopen, doet dat het best zo snel mogelijk. Veel wijst erop dat de prijzen de komende maanden flink zullen stijgen. ‘Ik hou rekening met prijsstijgingen tot wel 9 ,00 %. Wanneer precies valt moeilijk exact te voorspellen, maar sommige verkopers zullen mogelijk deze zomer al hun prijzen verhogen’, zegt Marc Gros van marktanalist Gocar Data. Die houdt een database bij van 15 miljoen advertenties voor tweedehandswagens in 25 landen en brengt op basis daarvan onder meer prijsevoluties in kaart.

De verwachte prijsstijgingen zijn op zich niet meer dan het ­gevolg van het klassieke spel van vraag en aanbod. Al is er nu wel heel veel tegelijk aan de hand. ‘Door de coronacrisis is het aanbod aan “nieuwe” occasiewagens in heel Europa al maandenlang erg laag’, legt Gros uit. ‘De auto­fabrieken ­lagen een tijdlang stil, verkopers moesten een hele poos de deuren gesloten houden. De levertijden van nieuwe wagens is bij sommige merken opgelopen tot wel een jaar. Hoe langer consumenten moeten wachten op hun nieuwe auto, hoe langer ze hun huidige wagen niet kunnen verkopen als occasie.’

Telewerk

Ook het vele telewerken speelt een rol. In België rijden ruim 450.000 leasewagens rond, voor het grote deel salariswagens. Na de lease­termijn belanden die vooral op de tweedehandsmarkt. Gros: ‘Veel ­bedrijven hebben de bestaande contracten van leasewagens echter laten verlengen, omdat hun werknemers er nu veel minder mee rijden. Ook wie met de eigen auto naar het werk rijdt, doet dat nu minder vaak. Zo kan de oude auto nog een jaartje langer mee.’

Ten slotte veroorzaakte corona ook heel wat economische onzekerheid. ‘Wie vreest dat hij binnenkort werkloos wordt, zal geen nieuwe wagen kopen’, zegt Gros. ‘Ook die mensen stellen dan de verkoop van hun oude auto uit.’

Bij autohandelskoepel Traxio wordt ook gewezen op het tekort aan computerchips waarmee de sector al het hele jaar worstelt. Daardoor rollen er minder nieuwe wagens van de band en moeten de consumenten noodgedwongen langer met hun oude wagen rondrijden. ‘Ook wij verwachten de ­komende tijden prijsstijgingen, al willen we ons niet aan procentuele voorspellingen wagen’, zegt directeur Luc Missante.

Overstromingen

Die aanbodgedreven prijsstijgingen worden bovendien versterkt door een plots gestegen vraag naar tweedehandswagens in ons land. Bij de overstromingen van twee ­weken geleden in Wallonië werden zeker tienduizend auto’s vernield. ‘Ook in Duitsland werden tien­duizend auto’s vernield’, zegt Gros. ‘Tienduizenden consumenten moeten dus plots op zoek naar een vervangwagen. Dat doet de druk op de prijzen nog meer toenemen.’

Wanneer de automarkt opnieuw in rustiger vaarwater terecht zal komen, willen Gros en Missante nog niet voorspellen. Nu al ­houden chipfabrikanten er rekening mee dat hun tekorten nog tot 2023 kunnen duren. Ook vallen nieuwe lockdowns nooit helemaal uit te sluiten. ‘Het is allemaal slecht nieuws voor wie van plan is een tweedehandswagen te kopen. Wie vandaag het geld heeft, zou ik aanraden om niet te lang te wachten. Vooral occasiewagens met goede ecoscores zijn in trek, met navenante prijsstijgingen in dat segment’, zegt Gros. ‘Verkopers die occasiewagens staan hebben, zou ik dan weer het omgekeerde aan­raden: laat die nog maar even staan, binnenkort zullen ze tegen een hogere prijs de deur uitgaan. Al is dat misschien een cynisch ­advies.’

VAN MAELE, P. Tweedehandsauto dreigt stukken duurder te worden. De Standaard, 31 juli 2021, 7.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo