IJsboerke-moeder wordt miljardenbedrijf na overname

Het moederbedrijf van de ijsproducent IJsboerke en het chocolademerk Jacques wil zijn Franse concurrent Cémoi overnemen. Als dat lukt, zou het bedrijf 1,2 miljard euro omzet boeken, bijna drie keer zoveel als vandaag.

De essentie

  • De Belgische chocoladeproducent Sweet Products staat op het punt zijn omzet te verdrievuldigen door de overname van zijn Franse concurrent Cémoi Group.
  • Met dat bedrijf begint de eigenaar van IJsboerke en Jacques exclusieve overnamegesprekken, die binnen een tot twee maanden zouden moeten leiden tot een overnamedeal.
  • Als de overname er komt, wordt Sweet Products een van de grootste chocoladebedrijven van Europa.
  • Het bedrijf is in handen van de Nederlandse zakenman Fons Walder.

Sweet Products, het moederbedrijf van IJsboerke en Jacques, staat op het punt een miljardbedrijf te worden. Het kondigde dinsdag in een persbericht aan dat het exclusieve onderhandelingen begint met Cémoi, de grootste chocoladeproducent van Frankrijk. ‘We willen Cémoi volledig overnemen’, zegt Jean-Marie van Logtestijn, de CEO van Sweet Products.

De overname zou zonder meer een reuzensprong zijn voor het Belgische bedrijf. Dankzij de overname van Cémoi zou de omzet van Sweet Products stijgen van 474 miljoen euro naar 1,2 miljard euro.

Het Belgische bedrijf zou een van de grootste Europese chocoladefabrikanten worden. Sweet Products is niet alleen bekend van merken als IJsboerke en Jacques, maar verkoopt vooral producten met het logo van de huismerken van supermarkten. ‘Wij werken voor alle Europese supermarkten’, zegt Van Logtestijn. ‘Van de A van Albert Heijn, Auchan en Aldi tot de T van Tesco, en alles daartussenin.’

Het bedrijf heeft zeven chocoladefabrieken in België, Duitsland, Nederland en Zwitserland, twee Belgische roomijsfabrieken en een toffeefabriek in het Verenigd Koninkrijk. Alles samen werken er 1.800 mensen.

Ivoorkust

Bij het veel grotere Cémoi werken 3.200 mensen, in 14 fabrieken in Europa en de VS, waar de groep al bij al beperkt aanwezig is. ‘Ze hebben ook een fabriek in Ivoorkust’, zegt Van Logtestijn. ‘Dat is erg interessant, want Cémoi heeft het hele proces van de chocoladeproductie in handen: van de cacaoboon tot de productie van chocolade. Als de overname lukt, kunnen onze fabrieken ook via die weg chocolade inkopen. Nu kopen we onze bonen op de termijnmarkt, waarna we er chocolade van maken in onze eigen fabrieken.’

Cémoi is een winstgevend bedrijf, al zijn er geen details bekend. Door corona viel de omzet vorig jaar met 8,5 procent terug tot 750 miljoen euro.

Ook Sweet Products zag af. In het boekjaar dat in oktober eindigde, daalde de omzet met 6,6 procent. ‘De verkoop in de supermarkten zat in de lift, maar onze ijsmerken verkochten minder aan de horeca en de pretparken, die gesloten waren’, zegt Van Logtestijn. Ondanks de terugval bleven de winstcijfers stabiel. Er was 57 miljoen euro bedrijfswinst. ‘We maken ons sterk dat de chocolademarkt na de coronacrisis als voorheen zal blijven groeien.’

Radiatoren

Sweet Products is dus fit genoeg om te gaan onderhandelen met de Fransen. De overname is nog niet in kannen en kruiken. ‘We willen over een tot twee maanden een akkoord hebben.’ De prijs is niet bekend. Hoe Sweet Products de overname wil betalen, wil Van Logtestijn niet kwijt.

Het Belgische bedrijf is in handen van de discrete Nederlandse zakenman Fons Walder, die volgens de website De Rijkste Belgen een vermogen van ruim 540 miljoen euro heeft. Dat verkreeg hij onder andere door in de jaren 90 de West-Vlaamse radiatorenmaker Superia te kopen en met winst te verkopen. Nadien nam hij het chocoladebedrijf Baronie over. Daarmee kocht Walder in 2011 Jacques en in 2017 IJsboerke.

Die overnames maakte Walder zonder veel uitleg bekend nadat ze volledig rond waren. ‘Dat we onze plannen met Cémoi bekendmaken voor er een deal is, heeft te maken met de Franse wet en het feit dat de familie achter het Franse bedrijf transparant wil zijn voor haar personeel’, zegt Van Logtestijn.

Dat was de familie Poirrier ook afgelopen september, toen ze in de Franse pers aankondigde dat ze een overnemer zocht. ‘We zoeken een industriële of een financiële investeerder want het zou een anomalie zijn onze familiale structuur te behouden, gezien onze grootte’, zei de 48-jarige Patrick Poirrier in de krant Les Echos.

De ondernemer, die sinds 2005 voorzitter is van het familiebedrijf, wees op het feit dat zijn concurrenten veel groter worden. Zo nam het Italiaanse Ferrero de Amerikaanse snoepactiviteiten van de Zwitserse voedingsreus Nestlé over in 2018. ‘In die context moeten wij een versnelling hoger schakelen. We hebben enkele overnames aan onze neus voorbij zien gaan omdat we 100 procent eigenaar wilden blijven. En vandaag worden de overnamekandidaten steeds groter.’

Toen liet hij in het midden of hij een gedeeltelijke of volledige overname beoogde, maar nu is duidelijk dat het om een volledige overname gaat. ‘We zijn vlak na de aankondiging van de familie Poirrier benaderd en net als veel andere bedrijven met hen beginnen te spreken’, zegt Van Logtestijn. ‘We delen dezelfde familiale waarden en dat vormt een sterke basis om nu exclusief met elkaar te spreken.’

Sweet Products

Belgisch bedrijf dat chocolade en roomijs maakt.

  • Bekend van merken als IJsboerke, Jacques en Duc d’O. Maar maakt vooral producten van supermarkthuismerken•Omzet (2020): 474 miljoen euro
  • Bedrijfswinst: 57 miljoen euro
  • Nettowinst: 37 miljoen euro
  • Werknemers: 1.800 mensen
  • Fabrieken: 10
  • Eigenaar: Fons Walder

 

Cémoi group

Frans bedrijf dat chocoladeproducen maakt

  • Omzet (2020): 750 miljoen euro•Winst: onbekend
  • Werknemers: 3.200 mensen
  • Fabrieken: 14
  • Eigenaar: familie Poirrier
CARDINAELS, J. IJsboerke-moeder wordt miljardenbedrijf na overname. De Tijd, 19 mei 2021, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo