‘Budgetteren cruciaal voor groot gezin’

Sofie Lambrecht (35) en Bram Vandenbussche (35) hebben vijf kinderen. Dat is soms druk, maar vooral gezellig. ‘Vlak na school willen ze allemaal tegelijk hun verhaal doen, dan krijg je wel het klaslokaal-effect. Maar over het algemeen entertainen ze elkaar.’

Sofie Lambrecht (1985) en Bram Vandenbussche (1985) leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk. Hij werkt als senior software engineer bij uitgeverij Plantyn, zij begon als grafisch ontwerper maar stopte na de geboorte van hun oudste zoon. Sinds twee jaar is ze zelfstandige. Het koppel heeft vijf kinderen: Abel (11), Emma (10), Adam (8), Eden (7) en Anna (5).

Als we op vrijdagmiddag de rustige straat in de Kortrijkse deelgemeente Bissegem in ­lopen, arriveert Sofie net met haar grote gezinswagen. Eén voor één stappen de vijf kinderen uit en enthousiast rennen ze naar binnen. Allemaal in kleurrijke pyjama’s, want vandaag wordt in heel wat Vlaamse scholen ‘pyjamadag’ gevierd, om Bednet te steunen. Eenmaal binnen stuiven ze recht naar de koekenkast, daarna verspreiden ze zich snel over het hele huis.

Abel, de oudste van de bende, gaat aan de computer zitten om Youtube-filmpjes te bekijken, met zijn favoriete kat naast het toetsenbord. Emma en Anna trekken naar hun kamer. En Adam en Eden zetten de ­televisie aan.

‘Veel mensen denken dat een gezin met vijf kinderen constant druk is, omdat ze de drukte van één kind maal vijf doen’, lacht Bram. ‘Maar zo werkt het niet. Wanneer de kinderen net thuiskomen van school, is het hier wel even chaos. Dan moet ik geen online vergadering inplannen. Maar een halfuur later is de kalmte meestal terug­gekeerd.’ Doorgaans verdelen ze zich, zoals nu, organisch in drie groepjes, vertelt Sofie. ‘Anna en Emma zijn typische meisjes, die graag met poppen spelen en knutselen. Adam en Eden bouwen het liefst samen ­Lego en kijken naar dezelfde tv-programma’s. En Abel vind je vaak voor z’n scherm. Hij ontwikkelt zijn eigen games, en wil later met robots werken. Als ik vriendinnen met een of twee kinderen hoor vertellen, merk ik dat zij veel meer aandacht vragen. Onze kinderen entertainen elkaar, ze doen heel vaak hun eigen ding.’

You need a budget

Bram en Sofie leerden elkaar kennen tijdens hun studies – ze studeerden allebei Multimedia en Communicatietechnologie. Bram werkt intussen als senior software engineer, Sofie koos ervoor om thuis te blijven voor de kinderen. ‘Dat was vooraf niet zo gepland. Ik werkte als grafisch ­ontwerper en deed dat heel graag, maar ik bleef wat hangen in interimjobs. Toen ik zwanger werd van Abel, hebben we een onthaalmoeder gezocht en is hij daar zelfs een keer gaan wennen. Maar toen voelde ik al dat ik toch liever zelf voor mijn kindjes wilde zorgen.’

Dus maakte het gezin de rekensom, ­vertelt Bram. ‘We stonden allebei nog aan het begin van onze carrière en verdienden dus niet ontzettend veel. Dan terugvallen op één loon is niet evident. Maar plots was daar de financiële crisis, die voor ons – ironisch genoeg – een enorme meevaller bleek. We hadden niet lang voordien een variabele lening afgesloten voor ons huis. Bij de start betaalden we maandelijks 1.100 euro, ineens kelderde dat bedrag tot 650 euro per maand. Bovendien zouden we ook veel andere kosten uitsparen: een tweede auto, opvang voor de kindjes. Als Sofie was blijven werken, hadden we misschien 200 euro per maand extra verdiend.’

Al moesten ze – zeker die eerste jaren – wel elke euro omdraaien. ‘We gingen niet meer bij Delhaize winkelen, maar bij Aldi’, vertelt Sofie. ‘En ik deed de meeste verplaatsingen met de bakfiets. Maar het belangrijkste is budgetteren. Wij doen dat al jaren met “You need a budget”, een online programma. Het concept is dat je al het geld dat binnenkomt, meteen over verschillende potjes verdeelt: eentje voor de lening, kledij, schoenen, kapper, feestjes, verzekeringen, enzovoort.’

Elke week spendeert Bram er ongeveer een uur aan. ‘Ik voer manueel al onze uitgaven in, per “potje”. Het fijne is dat we nooit voor verrassingen komen te staan. Als we volgende week een factuur van 800 euro voor de brandverzekering in de bus krijgen, weten we dat het geld opzij staat. En we hebben ook een noodfonds, voor als de wasmachine het bijvoorbeeld begeeft.’

Instagram

Dat uitstapjes naar een pretpark of de bioscoop duur zijn, weet elk gezin met kinderen. In het geval van Sofie en Bram mag je die ticketprijs maal zeven doen. En toch: wie Sofie volgt op Instagram, ziet dat het gezin er regelmatig op uit trekt, of toch in pre-coronatijden. Van de vertoning van de nieuwste Disneyfilm tot een dagje Bellewaerde: de vrolijke plaatjes spatten van het scherm. ‘Vroeger was dat voor ons echt niet mogelijk’, zegt Bram. ‘Een uitstapje met de kinderen? Dan gingen we naar de speeltuin in de buurt. Of Sofie nam eens één kindje mee naar de cinema. En één keer per jaar deden we eens “zot” en gingen we naar een pretpark. Dat werd dan netjes gebudgetteerd. Maar sinds een jaar of vijf krijgt Sofie regelmatig uitnodigingen voor uitstapjes, omdat ze intussen zoveel volgers heeft op haar blog en Instagram. Al is het soms ook op eigen kosten. Vorig jaar zijn we één dag met het hele gezin naar Disneyland Parijs. Dat was heerlijk, maar het heeft ons wel 500 euro gekost.’

‘Met de blog (sofielambrecht.be) begonnen Sofie en Bram samen, in 2006. ‘Facebook was toen nog niet ingeburgerd in ons land en we wilden onze vrienden en familie graag op de hoogte houden van ons leven en onze reizen’, vertelt Sofie. ‘Stilaan begon dat te groeien en kregen we steeds meer positieve reacties. En zes jaar geleden viel er plots een klein Duplosetje in de bus, om uit te testen en te becommentariëren op Instagram. Dat was toen nog heel ­speciaal, maar stilaan is dat gegroeid.’

Online cursus

Intussen is Sofie al enkele jaren zelfstandige. Eerst in bijberoep, maar sinds twee jaar in hoofdberoep. ‘Het begon met webshops: ik maakte graag kinderkleren en -accessoires en verkocht die dan online. Nadien heb ik er ook nog één gehad met zelfgemaakte kaarten en boekjes. Ik bedenk en creëer heel graag. Maar eenmaal het goed begint te draaien en er veel administratie en rompslomp bijkomt, raak ik dat snel beu. Onze laatste webshop hebben we gelukkig wel kunnen verkopen.’

Maar de ondernemerszin bleef kriebelen: enkele maanden geleden lanceerde ­Sofie haar eerste online cursus: ‘Level Up Gezinsfoto’. Al jaren maken Sofie en Bram maandelijks gezinsportretten, die ze op Instagram posten. Het gaat er behoorlijk professioneel aan toe: in de woonkamer staan twee gesofisticeerde lampen en er hangen uitrolbare schermen aan het plafond. ‘Wie zich inschrijft voor de cursus, krijgt maandelijks video’s met alle tips en tricks om ook zulke foto’s te maken. Daarvoor heb je trouwens geen lampen of schermen nodig: een smartphone volstaat. Daarnaast is er de online cursus “Body Love”, waarin ik vrouwen leer hoe ze meer zelfvertrouwen en liefde voor hun eigen lichaam krijgen en hoe ze dat kunnen omzetten in mooie zelfportretten.’

Boodschappen

Bram doet één keer per week boodschappen. ‘Ik heb dan een volle kar en betaal gemiddeld 150 euro. Plus 30 euro voor vlees.’

Financiën

In totaal heeft het gezin een inkomen van ongeveer 4.500 euro, met het loon van Bram, de inkomsten van ­Sofies zaak en het kindergeld. ‘We kunnen ook enkele honderden ­euro’s per maand sparen.’

VAN DEN BROECK, S. ‘Budgetteren cruciaal voor groot gezin’. De Standaard – Mijn Geld, 20 maart 2020, 1.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo