Dure containers en tekorten laten zich voelen in de winkel

De verdrievoudiging van de containerprijzen treft vooral volumeproducten zoals tuinmeubelen en fitnesstoestellen. Elders veroorzaken tekorten van onderdelen grote schokken in de aanvoerketen.
‘Ik kreeg mijn fitnesstoestellen zoals loopbanden normaal binnen de 24 tot 48 uur aangeleverd. Nu moet ik vier tot zes maanden wachten’, zegt Christiaan Landen, zaakvoerder van Jupiter in Antwerpen, dat fitnesstoestellen en fietsen verkoopt. Voor de fietsen is het niet anders. Landen kreeg net een telefoontje van een groot merk dat de bestelling die hij in oktober plaatste er dit voorjaar niet zal zijn. Het wordt wachten tot november.

Het is niet alleen langer wachten, de items worden ook duurder. ‘Fitnesstoestellen zijn 10,00  tot 15,00 % in prijs gestegen zonder dat ik uitleg kreeg. Fietsen werden de afgelopen weken 3,00 % duurder. En ik verwacht nog meer prijsstijgingen, want de vraag is veel groter dan het aanbod. Als het straks mooi weer wordt, zal het oorlog zijn om aan materiaal te raken.’

Containers op foute plaats

Behalve de fors gestegen vraag naar sommige producten speelt ook de explosieve prijsstijging voor containers mee. Die zijn zo sterk in prijs gestegen dat het zelfs geen zin meer heeft om bepaalde producten uit China te laten overkomen. ‘Vorig jaar betaalde ik voor een container 1.200 dollar, dat is nu soms meer dan 10.000 dollar’, zegt Raymond Van Achteren van de transportfirma Cargologin. Sommige klanten haken af. ‘Een container bezemstelen uit China laten ­komen heeft geen zin meer. En wie vroeger een container vulde met 15.000 euro aan goedkoop Chinees speelgoed, zit met een probleem.’

Binnenkort is het Chinees Nieuwjaar en dan stijgen de containerprijzen altijd. Iedereen anticipeert daarop zodat de productie dan stilligt. Maar dit jaar stijgen de prijzen nog forser. ‘Het is nog erger. Ik hoor dat niet iedereen nog aan containers raakt’, zegt een specialist. Een woordvoerder bij Brico (Maxeda) bevestigt het probleem. ‘De containers zijn langer onderweg en ze blijken op de verkeerde plaatsen op de planeet te liggen.’

Door de coronacrisis bouwden rederijen hun capaciteit af en ook China produceerde minder nieuwe containers. Dat veroorzaakte schaarste waardoor de transportprijzen stegen. Rederijen zagen dat ze in dat klimaat goed geld verdienden en hadden geen haast de capaciteit op te drijven. Tegelijk leverden de douaneheffingen van president Donald Trump en de Brexit vele anticiperende aankopen op. Bovendien was er in Australië ook een havenstaking waardoor containers lang vastzaten. De prijzen stegen niet alleen in China, maar ook in het Midden-Oosten en ­Latijns-Amerika.

‘Er is chaos in de aanvoerlijnen. Het grootste risico voor ons is niet de hogere prijs – we kopen het hele jaar door – maar dat producten niet op tijd bij ons raken’, klinkt het bij Brico. Veel bedrijven hebben in het najaar hun voorraden willen aanvullen waardoor het tekort aan transportcapaciteit nijpend werd. Overstock zette de stap om zelf containers te kopen en ruimte in schepen af te huren.


Van Achteren (Cargologin) vermoedt dat de hogere containerprijzen producten duurder zullen maken. ‘Zeker de volumineuze producten als houten tuinmeubelen’, zegt Jens Govaert, zaakvoerder van het West-Vlaamse koopcentrum Molecule. ‘Zulke meubelen zijn vaak van tropisch hardhout gemaakt in Azië. Ze nemen relatief veel plaats in: in een container krijg je met wat geluk maar twintig sets.’

Molecule wacht met nieuwe bestellingen in de hoop dat de transportkosten dalen. Verschillende spelers vermoeden dat twee tot drie maanden na Chinees Nieuwjaar de prijzen weer lager zullen liggen.

Tv kost 30 euro meer

Om een idee te geven wat de impact van de prijsstijging is: de inhoud van een standaardcontainer van 12 meter is 68 kubieke meter. Daarin passen 300 grote flatscreen­televisies. Een stijging van 6.000 dollar in de transportkosten verhoogt de prijs met 20 dollar per stuk. Dat is de extra brutoprijs. Na btw en de verkoopmarge in de winkel zal dat bij de consument tot een prijsstijging van 30 euro per toestel leiden.

DENDOOVEN, P. Dure containers en tekorten laten zich voelen in de winkel. De Standaard, 20 januari 2021,
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo