Interne markt, en toch geen uniforme prijzen

‘Pamper-index’ toont aan dat het kan lonen om online de grens over te steken

Een doos Pampers kost in ons land bijna 10 euro meer dan in Groot-Brittannië. De Europese interne markt mag dan een feit zijn, uniforme prijzen zijn dat nog in geen geval. En daar kunt u als consument uw voordeel mee doen.

U hebt er als doodvermoeide ouder van een pasgeboren baby wellicht nog niet bij stilgestaan, maar wie in Europa woont, doet er toch goed aan enkele minuten extra te reserveren voor het kopen van luiers. Een doos Pampers kost u op de Belgische website van Amazon 36,47 euro. Dezelfde bestelling kost op de Britse website van Amazon slechts 28,78 euro. Zelfs met inbegrip van leveringskosten doe je nog een voordeel van 28 extra luiers. Daar kan de baby al even weg mee.

Het verschil kan overigens nog groter. Zo betaalt een Italiaans ouderpaar voor dezelfde doos Pampers op de plaatselijke Amazon 51,99 euro, een verschil van 82 luiers, zelfs met 4,99 euro leveringskosten.

Wie op de verschillende lokale Amazon-sites surft, merkt enorme prijsverschillen voor hetzelfde product. Onze doos Pampers betaal je in Duitsland 4 euro meer. Frankrijk is nog duurder en rekent net geen 50 euro aan.

Nick Caplin, woordvoerder van Amazon, bevestigt dat een consument niet gebonden is aan de lokale Amazon-website voor zijn producten. “Hoewel we een lokale klantenervaring bieden op de respectieve lokale sites, kunnen klanten producten bestellen bij andere Amazon-sites en die in hun eigen land laten bezorgen.”

Bovendien zijn de verzendkosten niet altijd van toepassing. Wie een Prime-lidmaatschap aangaat, kan in bepaalde gevallen ontsnappen aan die kosten. “Klanten die in België wonen, kunnen een Prime-lidmaatschap afsluiten voor Amazon.de, Amazon.nl en Amazon.fr en gebruikmaken van de gratis verzending naar België.”

Europa mag dan bogen op zijn interne markt, de producten hebben geen uniforme prijzen. In een geïntegreerde markt zouden de prijzen in de loop van de tijd samenkomen, zo luidde het credo. Niet dus.

Verklaring

Sommige prijsverschillen zijn verklaarbaar. Zo is de huurprijs van een winkel in het centrum van Parijs fors hoger dan een hypermarkt aan de rand van de gemiddelde stad.

Dat retailers ook rekening houden met de koopkracht en het bbp van de consument kan ook leiden tot prijsverschillen. Op die manier blijven markten vrij nationaal. Dat wordt doorgetrokken naar de onlineverkoop, met als gevolg dat de onlineprijzen tussen de verschillende Europese landen tot 20,00 % kunnen variëren voor elektronica en zelfs tot 40,00 % voor kleding.

Toch is het grote prijsverschil voor luiers veeleer vreemd. Het is een universeel verhandelbaar product dat overal in Europa online kan worden gekocht. Volgens een prijsonderzoek van The Economist variëren de prijzen per luier van 0,11 euro tot 0,61 euro binnen de Europese grenzen.

Wereldberoemd is intussen de Big Mac-index, waarmee The Economist de prijs van de bekende hamburger gebruikt om valuta’s en koopkracht over de hele wereld te vergelijken. Je zou iets soortgelijks kunnen opzetten voor de interne Europese markt: de Pamper-index als ruwe maatstaf die laat zien welke Europese burgers te veel betalen voor eenzelfde product.

Het wegnemen van de verschillen is niet eenvoudig. Grenzen zijn belangrijk in de handel en bestaan nog steeds in Europa. In ons land woont iedereen op pakweg 50 kilometer van een landsgrens, en fysiek shoppen over de grens is populair.

De grens oversteken om in Duitsland goedkopere elektronica in te slaan is dan snel gedaan. En wie op een vrijdagavond de supermarkt Auchan in de Noord-Franse stad Roncq bezoekt, hoort meer West-Vlaams dan Frans. Maar online de grens oversteken kan, in sommige gevallen, dus ook lonen.

DESMET, L. Interne markt, en toch geen uniforme prijzen. De Morgen, 8 december 2020, 11.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo