Brusselse fietsenbouwer Cowboy verdrievoudigt verlies

De Belgische fietsenbouwer Cowboy ging vorig jaar fors in het rood. Maar dankzij de coronacrisis heeft de Brusselse start-up de wind in de rug.

De elektrische fietsen van Cowboy racen almaar vaker door het straatbeeld. Maar winstgevend is de verkoop van de hippe e-bikes, kostprijs € 2.290,00, niet.

Cowboy boekte vorig jaar een nettoverlies van 8,6 miljoen euro, blijkt uit de jaarrekening. Dat is bijna drie keer meer dan in 2018.

‘Het bedrijf zit nog altijd in een groeifase. De investeringen in verdere expansie en in onderzoek en ontwikkeling betekenen dat de verliezen toenamen tussen 2018 en 2019’, zegt een woordvoerder van Cowboy in een reactie.

Corona

De Brusselse start-up vervijfvoudigde zijn omzet vorig jaar naar eigen zeggen tot meer dan 9 miljoen euro. Het bedrijf is intussen actief in negen landen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland. Vorig jaar lanceerde Cowboy zijn tweede, verbeterde model.

Het bedrijf profiteert van de fietsboom in coronatijden. CEO Adrien Roose zei eerder dat de verkoop sinds de lockdown nagenoeg verdriedubbelde. Volgens La Libre Belgique verdubbelde Cowboy de omzet in de eerste jaarhelft tot 8 miljoen euro. Het bedrijf zou op een jaaromzet van 20 miljoen euro mikken.

‘De nettoverliezen daalden in de eerste helft van 2020 dankzij de sterke verkoop’, klinkt het bij Cowboy. Het bedrijf wil in 2021 winstgevend zijn.

Ferrari

Cowboy heeft voldoende geld op de rekening. Het bedrijf rondde deze zomer een kapitaalronde van 18,5 miljoen euro af. Exor Seeds, het investeringsfonds van de Italiaanse Ferrari-familie Agnelli, stapte toen in de start-up. Eerder dit jaar haalde Cowboy via een crowdfundingactie 4,5 miljoen euro op. In totaal heeft Cowboy al ongeveer 35 miljoen euro kapitaal opgehaald.

Cowboy is niet de enige hippe fietsenbouwer die geld ophaalt. Twee weken geleden kondigde het Nederlandse VanMoof een kapitaalronde van 34 miljoen euro aan.

Jeremy Le Van

Cowboy werd in 2017 opgericht door drie sterren uit de Belgische start-upwereld. Adrien Roose en Karim Slaoui lagen eerder aan de basis van de Belgische maaltijdbezorger Take Eat Easy, die in 2016 over de kop ging. Tanguy Goretti richtte mee de Uber-variant Djump op, die in 2015 overgenomen werd.

Vorig jaar haalde Cowboy nog een grote naam binnen. Jeremy Le Van trad in dienst als verantwoordelijke voor het product en de softwareontwikkeling. De Brusselaar verkocht zijn agenda-app Sunrise in 2015 voor 100 miljoen dollar aan de reus Microsoft.

Maar Le Van heeft Cowboy alweer verlaten, blijkt uit zijn profiel op de netwerksite LinkedIn. In een reactie aan De Tijd zegt Le Van dat hij een eigen project wil starten. Volgens Cowboy blijft de IT-expert wel adviseur van het fietsbedrijf.

VANACKER, L. Brusselse fietsenbouwer Cowboy verdrievoudigt verlies. De Tijd, 30 september 2020, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo