‘De concurrentie lag 20 jaar lang te slapen’

Kinepolis kijkt zuur terug op de handboeien die de concurrentiewaakhond het bedrijf twintig jaar lang omdeed. ‘Was men de consumenten aan het beschermen of de concurrenten?’

Kinepolis maakte op 11 februari bekend dat het vanaf augustus volgend jaar, na een verbod van twintig jaar, weer nieuwe bioscopen mag openen in België. De concurrentie-autoriteit legde het bedrijf bij de fusie van de familiale groepen Bert en Claeys tot Kinepolis een verbod op om nog bioscopen te openen.

Het kostte verschillende procedures voor de Belgische Mededingingsautoriteit en het hof van beroep, en ‘enkele bioscoopzalen aan advocatenkosten’ om het verbod te laten opheffen. ‘Ik heb nooit begrepen waarom we het enige bedrijf ter wereld waren dat een verbod opgelegd kreeg om autonoom te kunnen groeien’, zegt Eddy Duquenne, de ceo van Kinepolis.

De maatregel moest de concurrentie, onder meer Franse groepen maar ook een tweetal initiatieven van ex-Kinepolis-medewerkers, de kans geven om het terrein te bezetten terwijl Kinepolis vastgeketend was. Maar dat gebeurde niet. De Belgische bioscoopmarkt kende volgens Duquenne minder vernieuwing dan andere markten. ‘De concurrentie heeft twintig jaar lang liggen slapen. Heeft men nu eigenlijk de consument beschermd of de concurrent?’, vraagt Duquenne zich af. ‘Uiteindelijk is het door concurrentie mogelijk te maken dat de markt vernieuwt en de consument wint.’

Nabijheid

Doordat Kinepolis in eigen land niet mocht overnemen, heeft het groei in het buitenland gezocht. Zeventig procent van de omzet komt al van buiten België. De jongste jaren waren er overnames in Nederland, Spanje, Canada en de VS. ‘Onze groei-ambitie kan niet alleen gestild worden door nieuwe bioscopen in België te openen’, zegt Duquenne. ‘Overnames van bestaande bioscopen die we vervolgens ombouwen naar het Kinepolis-concept, is een efficiëntere manier van groeien.’

Duquenne ziet wel ruimte voor nabijheidsbioscopen in België. ‘Net zoals de supermarkten ook meer op nabijheid zijn gaan mikken. Maar verwacht niet dat we dat overal zullen doen.’ Hoeveel complexen er zo zullen bijkomen, wilde hij gisteren niet kwijt. ‘We communiceren pas als een beslissing onomkeerbaar is en we gaan ook de concurrentie niet wakker maken met grote verklaringen.’

Kinepolis moet sowieso nog 18 maanden wachten voor het een nieuwe bioscoop in België kan toevoegen. In ons land heeft de keten naar eigen schatting een marktaandeel van rond de 43,00 %. In Nederland en Canada is dat telkens 12,00 %. Sinds oktober is Kinepolis ook in de Noord-Amerikaanse staat Michigan actief. Aan de andere kant van de grens liggen al Canadese Landmark-bioscopen van Kinepolis.

Filmaanbod

Afgelopen jaar tekende Kinepolis 40,34 miljoen bezoekers op, een stijging van 13,30 % dankzij overnames. Ook enkele succesvolle films zorgden voor rugwind. In België was er een toename van 1,60 %. België is maar goed voor een vijfde van de bezoekers, maar wel voor 30,00 % van de inkomsten omdat we hier meer versnaperingen kopen in de bioscoop. Op het vlak van bezoekers is Canada nummer één, maar daar telt Kinepolis veel kleine zaaltjes. Kinepolis verdient 7,18 euro (brutobedrijfswinst) per filmbezoeker, in Canada is dat maar 1,66 euro.

Dit jaar oogt het filmaanbod minder goed. En omdat één procent bezoekers meer of minder belangrijk is voor de winst, is de verwachting dat 2020 een zwakker jaar wordt. ‘Maar we hebben aandeelhouders die daardoor kijken en voor de lange termijn gaan’, zegt Duquenne. De beurskoers, die normaal anticipeert op de toekomst, ging gisteren toch negen procent hoger. ‘We zijn zoals een restaurant waar je geen greep hebt op wat de kok serveert’, zegt Duquenne. Hij hoopt dat er tussen de talrijke releases enkele onverwachte successen zitten.

DENDOOVEN, P. ‘De concurrentie lag 20 jaar lang te slapen’. De Standaard, 21 februari 2020, 26.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo