Autogiganten Fiat Chrysler en PSA bezegelen hun huwelijk

De Franse autobouwer PSA en het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler hebben hun eerder aangekondigd huwelijk bezegeld met de ondertekening van een bindend akkoord.

Door de fusie van PSA (Peugeot, Citroën, Opel) en Fiat Chrysler (Fiat, Jeep, Chrysler, Maserati, Dodge) ontstaat een groep met een jaaromzet van 170 miljard euro en een operationele winst van 11 miljard euro. Zo wordt het autoconcern het op drie na grootste ter wereld na Volkswagen, de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota.

fusie

‘Met de krachtenbundeling kunnen we concurrentieel blijven in de transitie naar een duurzamere mobiliteit’, zegt PSA-CEO Carlos Tavares, die de nieuwe fusiegroep zal leiden. De autosector kampt met een teruglopende verkoop en staat voor enorme investeringen in de overgang naar elektrisch rijden en andere aandrijfvormen.

In hun bindende principeakkoord maken de twee spelers hun fusieplannen ietwat concreter. Met de krachtenbundeling willen ze 3,7 miljard euro per jaar aan kosten besparen. Over waar synergieën gerealiseerd worden, blijven de autobouwers vaag. Wel gaven ze eerder aan dat de 14 merken die ze samen in portfolio hebben, gehandhaafd blijven. Het enige wat de autobonzen voorts onthulden, is dat meer dan 60,00 % van het productievolume gebouwd zal worden op twee productieplatformen, een klein en een compact/midsize platform.

De hamvraag is of de fusie fabriekssluitingen en jobverlies tot gevolg zal hebben. Maar op het antwoord is het wachten. Eerder benadrukten de twee autoconcerns dat geen sluitingen gepland zijn, maar dat jobverlies niet uitgesloten kan worden. Het nieuwe fusiebedrijf zal zowat 400.000 medewerkers tellen.

De nieuwe CEO Tavares en toekomstig voorzitter John Elkann (Fiat Chrysler) zijn niet zomaar erg voorzichtig in hun uitlatingen over eventueel jobverlies. De fusieplannen worden met argusogen gevolgd door de Franse en de Italiaanse regering. De overheden zijn als de dood voor zware jobverliezen en de sluiting van de fabrieken, hoewel die niet op volle capaciteit draaien. De Franse overheid is overigens nog altijd aandeelhouder van PSA en behoudt dus een stevige vinger in de pap.

Analisten waarschuwen dat de twee autoconcerns voor zware beslissingen staan. ‘De fusiegroep zal drastische besparingen moeten doorvoeren en mogelijk ook fabrieken sluiten’, stelt NORD/LB-analist Frank Schwope. Tegelijk moet zowel PSA als Fiat Chrysler miljardeninvesteringen doorvoeren. ‘Momenteel liggen ze allebei ver achter op de concurrentie, zowel qua technologie als met hun productgamma.’

Fiat Chrysler heeft nog geen enkel elektrisch voertuig in zijn assortiment. Ook PSA produceert voorlopig maar enkele elektrische wagens. Tegen 2021 moeten het er 15 zijn. Concurrenten als BMW, Nissan en Volkswagen staan veel verder.

Zoals eerder aangekondigd streven de twee autofabrikanten naar een fusie van gelijken (50-50). Om dat mogelijk te maken en de aandeelhouders niet voor het hoofd te stoten zal Fiat Chrysler, dat een paar maten groter is dan PSA, nog een speciaal dividend van 5,5 miljard euro uitkeren aan zijn aandeelhouder. Voor de PSA-aandeelhouders komt er een extraatje in de vorm van aandelen van Faurecia, de onderdelenproducent waarin Peugeot een belang van 46,00 % aanhoudt.

Voorts is beslist dat de twee bedrijven een nieuwe moederholding zullen oprichten, met hoofdkantoor in Nederland. De fusiegroep zal op drie beurzen (Parijs, New York en Milaan) noteren.

De twee partijen hopen de fusie binnen 12 à 15 maanden te bezegelen. In die tijd moeten zowel de aandeelhouders van de autoconcerns als de kartelautoriteiten hun zegen voor de fusie geven. Om de Amerikaanse autoriteiten te sussen gaat de Chinese autobouwer DongFeng alvast zijn belang van 12,20 % in PSA verminderen.

Als die obstakels uit de weg zijn, ontstaat een fusiegroep, die vorig jaar goed was voor 8,7 miljoen voertuigen. De grootste aandeelhouder wordt Exor, de holding van de Agnelli-familie. Die zal een belang van 14,50 % aanhouden in de groep, waarvoor een nieuwe naam wordt gezocht.

VERMOGEN, E. Autogiganten Fiat Chrysler en PSA bezegelen hun huwelijk. De Tijd, 19 december 2019, 24.

Lees ook ‘Italiaans-Franse romance baart nieuwe autoreus’

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo