Italiaans-Franse romance baart nieuwe autoreus

Nog geen vijf maanden nadat een fusie met Renault afgesprongen is, huwt de Italiaans-Amerikaanse autobouwer Fiat Chrysler een andere Franse speler, PSA, bekend van Peugeot, Citroën en Opel.

Door het huwelijk van Fiat Chrysler en PSA ontstaat de op drie na grootste autobouwer ter wereld, na Volkswagen, de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota. De fusiegroep zou een proformaomzet realiseren van 180 miljard euro en volgens de cijfers van 2018 samen 8,7 miljoen wagens verkopen.

De raden van bestuur van PSA en Fiat Chrysler keurden gisteravond een deal goed waarbij de aandeelhouders van beide bedrijven elk de helft van de nieuwe combinatie in handen krijgen. De Fiat-aandeelhouders zouden mogen rekenen op een dividend van 5 miljard euro, terwijl PSA zijn belang in de onderdelenfabrikant Faurecia, ter waarde van zowat 3 miljard euro, onder zijn aandeelhouders zou verdelen.

De toenadering tussen de twee autobouwers is op zich geen verrassing. De sector gaat door een moeilijke periode, met een daling van de verkoop in de mature markten en een forse afkoeling in China, dat jaren de groeimarkt bij uitstek was. Ook de steeds strengere emissienormen, die nog een uitloper zijn van dieselgate, eisen een tol. De dieselmotoren geraken in verval, en tegelijk moeten de autoconcerns miljarden uittrekken om hun modellen te elektrificeren. Door de krachten te bundelen kunnen ze de torenhoge kosten delen.

Een fusie van Fiat Chrysler en PSA vormt een win-winsituatie. Het Italiaans-Amerikaanse concern staat sterk op de Amerikaanse markt met merken als Jeep en Dodge. Ruim 66,00 % van zijn omzet haalt FCA in de VS, terwijl dat amper 5,70 % is voor PSA. Die laatste kan genieten van het FCA-distributienetwerk om zijn wagens aan de Amerikanen te verpatsen.

Groene technologie

Omgekeerd hoopt Fiat Chrysler te kunnen profiteren van de expertise van PSA in ‘groene’ technologie. PSA heeft al elektrische versies van de Peugeot 208 en de Opel Corsa, terwijl FCA de switch van diesel- en benzinemotoren naar elektrische voertuigen heeft gemist. Via PSA hoopt FCA ook een steviger voet aan de grond te krijgen in Azië.

De deal is geen evidente zaak, hoewel PSA een stabielere partner is dan Renault. Net als bij de eerder spaak gelopen onderhandelingen tussen Renault en FCA kan de complexe aandeelhoudersstructuur bij PSA problemen creëren. De Franse overheid heeft met een belang van 12,00 % een aardige vinger in de pap. Daarnaast zitten de Peugeot-familie en de Chinese autobouwer DongFeng in het kapitaal van PSA.

Zure oprispingen

Net de aanwezigheid van DongFeng kan bij de Amerikaanse autoriteiten tot zure oprispingen leiden, gezien de handelsspanningen tussen de twee landen. Ook aan Italiaanse kant zal de fusie met argwaan bekeken worden. Net als de Franse overheid is de Italiaanse regering als de dood voor zware jobverliezen en het sluiten van fabrieken. In Italië stelt FCA 58.000 mensen tewerk, terwijl de meeste Italiaanse fabrieken allesbehalve op volle toeren draaien.

Over de topfuncties van de nieuwe fusiegroep zijn de twee partijen het al eens. De voorzitter van het directiecomité van PSA, Carlos Tavares, wordt directeur-generaal van de nieuwe fusiegroep. De topman van Fiat Chrysler, John Elkann, zal de raad van bestuur voorzitten.

Op de beurs werden de huwelijksplannen op daverend applaus onthaald. Het aandeel FCA steeg in Milaan 9,50 %, terwijl Peugeot in Parijs 4,50 % hoger ging.

DIERCKX, L. Italiaans-Franse romance baart nieuwe autoreus. De Tijd, 31 oktober 2019, 15.

Lees ook ‘Autogiganten FIAT Chrysler en PSA bezegelen hun huwelijk’

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo