Libra wankelt nog wat meer

Nadat onder meer Visa, Mastercard en PayPal zich terug­getrokken hebben als partner van Facebooks cryptomunt, is de toekomst van de libra weer wat onzekerder.

De Libra Association kwam gisteravond voor het eerst samen in Genève. De asso­ciatie bestaat, behalve uit Facebook, uit verschillende bedrijven die de cryptomunt libra moeten helpen uit te rollen. Zaten onder andere níét aan de tafel: Mastercard, ­Visa, eBay en Booking. In navolging van PayPal, dat zich eerder deze maand al terugtrok, stappen nu ook deze grote spelers uit de associatie. Of stappen ze er voorlopig nog niet in? In een eerste reactie aan The Financial Times laten woordvoerders van de bedrijven verstaan dat ze wel nog interesse hebben in een mogelijke samenwerking, maar voorlopig een afwachtende houding aannemen.

De beslissing van de giganten komt er volgens The Wall Street Journal waarschijnlijk nadat ­verschillende politici en toezichthouders in de Verenigde Staten en Europa gewaarschuwd hebben adden voor de mogelijke impact van de libra op de wereldwijde financiële stabiliteit. De libra kan volgens hen concurrentieverstorend zijn voor bestaande valuta als de euro, de dollar en de yen. Daarnaast zijn er ook bezorgdheden over de ­privacy van de gebruikers, over potentiële witwaspraktijken en de mogelijke financiering van terrorisme.

Toen Facebook afgelopen juni berichtte dat het met libra een ­eigen cryptomunt ontwikkelde, kon het nog rekenen op de steun van 28 grote bedrijven en orga­nisaties. Nu zijn dat er nog 22.

E-commerce

Hoewel er op de lijst nog altijd namen staan als Uber, Spotify en Vodafone, heeft de Libra Association met Mastercard, Visa en PayPal geen enkele grote kredietkaartverstrekker meer in zijn rangen. Dat is een dikke streep door de rekening van ceo Mark Zuckerberg. Het plan was namelijk dat platformen als Spotify, Uber en eBay de libra zouden accepteren als betaalmethode en dat kredietkaartbedrijven hun klanten de mogelijkheid zouden geven om hun vertrouwde munteenheid om te zetten in libra. Met de libra wil Facebook een prominente rol spelen in de wereld van de e-commerce en wereldwijde geldtransfers goedkoper en toegankelijker maken. Al van in het begin had de ­libra een wankele basis. Met het afhaken van steeds meer partners is het maar de vraag of Zuckerberg er alsnog in zal slagen om de sceptici te overtuigen van zijn cryptomunt.

Volgende week woensdag moet Zuckerberg voor een commissie van het Amerikaanse Huis van ­Afgevaardigden verschijnen om meer uitleg te geven over de libra. De lancering van de munt staat nog altijd gepland voor juni 2020.

TORBEYNS, A. Libra wankelt nog wat meer. De Standaard, 15 oktober 2019, 26.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo