Brexit jaagt vakantievierende Britten weg uit Spanje

Spanje is traditioneel het favoriete vakantieland van de Britten. Maar de koersdaling van het Britse pond – een gevolg van de Brexit-onzekerheid – doet steeds meer toeristen uitwijken naar Turkije of Egypte.

Een rondvraag door het persagentschap Bloomberg leert dat er in de maand juni 5,30 % minder vakantieboekingen waren vanuit het Verenigd Koninkrijk met als bestemming Spanje. Ook in de maanden maart en mei van dit jaar was er al een daling van het aantal Britse toeristen naar Spanje, in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar.

Dat is geen goed nieuws voor de Spanjaarden, want de Britten zijn al jaren de grootste groep toeristen in hun land. Vorig jaar waren ze met 18,5 miljoen, zowat een vijfde van alle vakantie­gangers. Ze hebben een groot aandeel in de toeristische inkomsten van Spanje. In de maand juni van dit jaar alleen al spendeerden de Britten voor 1,9 miljard euro in de Spaanse horecasector en in de lokale winkels.

Minder bier

Als er minder Britten naar Spanje reizen, zal er dus ook minder uitgegeven worden. Dat voelen de Spaanse bierbrouwers nu al, zegt Jacobo Olalla, directeur van de bierbrouwersfederatie Cerveceros de España. ‘Hotel­managers en horeca-eigenaars meldden mij al een hapering in hun omzet’, zegt Olalla aan Bloomberg.

Die vaststelling geldt ook voor de grootste brouwerijgroep van Spanje: Mahou-San Miguel. Met name in de toeristische regio’s van de Canarische Eilanden en de Balearen is er sprake van dalende verkoopcijfers. ‘In de cafés vloeit het bier er minder rijkelijk dan normaal.’

Olalla wijst naar de Brexit als verklaring voor die trend. Niet dat de Britten al geplaagd zijn met extra visum­verplichtingen of dergelijke – zelfs bij een no-deal-Brexit gaan dat soort bijkomende reis­verplichtingen tussen het VK en Europa pas in vanaf het jaar 2021.

Maar de aanhoudende Brexit-onzekerheid heeft wel al een flinke impact op de koers van de Britse munt, het pond sterling. Die heeft de voorbije twee jaar zowat 16,00 % aan waarde verloren tegenover de euro en dat maakt reizen naar het continent een pak duurder voor de Britten.

Naar Turkije

De Britse toeristen compenseren dat door prijsbewuster (lees: minder) te consumeren, eens ze op hun Spaanse vakantiebestemming zijn aangekomen. Of ze laten Spanje links liggen en kiezen voor een reis naar andere, goedkopere landen rond de Middellandse Zee, zoals Turkije, Egypte of Tunesië. Dit jaar hebben volgens GfK Travel Insights 40,00 % meer Britten een vakantie geboekt in Turkije dan vorig jaar.

Een vergelijking van de hotelprijzen leert waarom: de gemiddelde prijs van een kamer in een driesterrenhotel aan de Spaanse Costa del Sol bedraagt 87 euro per nacht, tegenover (omgerekend) 41 euro in het Turkse Antalya of 38 euro in het Egyptische Hurghada.

Het Spaanse toerisme kan zich troosten met de wetenschap dat het aantal Duitse en Franse toeristen blijft stijgen (+8,00 % dit jaar) en voor heel wat inwoners van toeristische trekpleisters is een vermindering van het aantal (Britse) vakantie­gangers geen achteruitgang. Onlangs waren er in Granada en op Mallorca nog protestacties tegen het overtoerisme en tegen de overlast door dronken Britten.

Ook minder Britten naar Vlaanderen

Ook de stroom Britse toeristen naar Vlaanderen is minder groot dan vorig jaar. In de eerste vier maanden van het jaar telde de overheidsdienst Toerisme Vlaanderen zo’n 223.000 Britse toeristen. Dat zijn er zo’n 7.000 of bijna 3,00 % minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee zijn de Britten nog altijd de op drie na belangrijkste groep bezoekers aan Vlaanderen, na onze buren uit Nederland, Duitsland en Frankrijk.
De daling is niet helemaal onverwacht, want 2018 was een toeristisch recordjaar voor Vlaanderen, met de Westhoek als bijzondere bestemming voor de Britten om er de honderdste verjaardag te vieren van het einde van de Eerste Wereldoorlog.

Brexit jaagt vakantievierende Britten weg uit Spanje. De Standaard, 27 augustus 2019, 25.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo