‘Game over’ voor de spelconsole?

Nieuwe trends schudden gamingwereld door elkaar
De gamingwereld boomt, zo bleek op Gamescom in Keulen. Maar disruptie loert ook hier om de hoek.

Videogames spelen vanuit de cloud, op alle beschikbare schermen – van uw iPad tot uw tv-scherm – en dat zonder dure technologie: ‘cloudgaming’ was het toverwoord op Gamescom in Keulen, de grootste gamingbeurs ter wereld.

‘Het belangrijkste gespreksonderwerp hier? De aangekondigde lancering eind dit jaar van Stadia door Google, een soort Netflix voor videogames. Dat dreigt de hele gamingwereld door elkaar te schudden’, zegt David Verbruggen van Flega, de Vlaamse gaming­federatie.

Decennialang moesten makers de software van hun games aanpassen aan de verschillende (spel)computers waarop ze werden gespeeld en moesten videogamers veel geld uittrekken voor hardware en het aankopen van de diverse spelletjes. Dat zou allemaal kunnen veranderen als Stadia – en andere game-streamingdiensten waar grote bedrijven achter de schermen aan werken – die horde wegnemen door games op de eigen sterke servers te draaien en via het internet te streamen.

gaming

Maandabonnement

‘Wellicht is voor de gamer straks een joystick of ander controllerbakje dat connectie maakt met het internet, genoeg om altijd en overal te kunnen spelen. En dat met een maandabonnement van pakweg 15 euro met toegang tot bijvoorbeeld 100 games. Dat inzicht heeft de game-industrie hier duidelijk wakker geschud’, legt Verbruggen uit vanuit Keulen.
Het maakt de klassieke gaming­reuzen zoals Tencent, Sony, Blizzard en Nintendo duidelijk dat ze niet op hun lauweren mogen rusten. Niet alleen eisen tal van start-ups een steeds groter stuk op van de snelgroeiende gamingkoek – vorig jaar wereldwijd goed voor 138 miljard dollar omzet. Ook kapitaalkrachtige outsiders als Google en binnenkort zelfs Netflix, dat vorige maand aankondigde dat het twee videogames wil lanceren gebaseerd op de populaire serie Stranger Things.

‘Het heeft ertoe geleid dat Sony en Microsoft nu samen een Netflix-achtig game-platform zullen lanceren. Twee aartsrivalen die samenwerken om de aanval van Google te pareren. Dat was voor kort ondenkbaar’, zegt Verbruggen.

Tel daarbij de toenemende populariteit van mobiele games op smartphones en pc (Fortnite) en de opmars van nieuwe gamingtrends als Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) – bekend van het populaire Pokémon Go – en je zou de doemdenkers gaan geloven die luidop het einde voorspellen van het spelen van videogames op de klassieke computer en de spelconsole.

Maar dat is volgens Verbruggen op zijn minst voorbarig. ‘Er zijn nog veel vraagtekens over de plannen van Google. Om videogames te kunnen streamen is enorm veel rekenkracht nodig en dus een stabiel en krachtig internet. In veel landen bestaat dat in veel gebieden niet. Ook niet in westerse landen als het Verenigd Koninkrijk, de VS en Duitsland’, legt hij uit.
De toenemende digitalisering van de gameverkoop maakt het steeds lastiger voor gamers om controle te houden over hun eigen game-bibliotheek. Games die van een streamingdienst of webwinkel wegvallen, kunnen zomaar verdwijnen. Bovendien is ook nog onduidelijk hoe Google geld wil verdienen aan de dienst. ‘Iedereen is benieuwd naar details over het businessplan dat erachter steekt’, weet Verbruggen.

Ultieme spelervaring

Spelconsoles en gespecialiseerde spelcomputers zullen volgens Verbruggen dan ook nog lang blijven bestaan. ‘Hardcore gamers zullen altijd gaan voor de ultieme spelervaring. De verkoopcijfers van hardware voor gamers (gaande van gespecialiseerde consoles tot computers met gebogen schermen, red.) zijn vorig jaar wereldwijd weer met 11,00 % gestegen. Zij zijn een aparte doelgroep waarvoor altijd een markt zal blijven bestaan’, denkt Verbruggen.

Bovendien werkt zowel Sony (Playstation 5) als Microsoft (Xbox) aan een volgende versie van hun populaire spelconsoles. ‘Zodra die op de markt komen, zal je wellicht opnieuw een hype rond de klassieke spelconsoles zien ontstaan. Zoiets gaat altijd in golven.’

TANGHE, N. ‘Game over’ voor de spelconsole? De Standaard, 26 augustus 2019, 24.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo