Salariswagen is mannenzaak

De loonkloof zet zich door in het aanvullende loonpakket: vrouwen krijgen binnen eenzelfde organisatie drie keer minder vaak een bedrijfswagen.

In ons land rijdt er voor 15,3 miljard euro aan salaris­wagens rond. Ze zijn samen goed voor een jaarlijks voordeel in natura van bijna 1 miljard euro. Dat blijkt uit een uitgebreide studie van SD Worx en Antwerp Management School (AMS) in opdracht van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. De verdeling van die salariswagens is erg ongelijk. 17,00 % van de werknemers heeft er één. Mannen rijden veel vaker met een bedrijfswagen rond: bijna een kwart van de mannelijke werknemers heeft er één, bij de vrouwen is dat minder dan 12,00 %.

Mannen werken vaker in sectoren waar bedrijfswagens courant zijn. In de IT-sector heeft 63,00 % van de werknemers een salariswagen. Ook bij de vrije beroepen, in de energiesector en in de financiële sector is het aandeel hoog. In de gezondheidszorg zit voor amper 1,40 % van de werknemers een auto in het salarispakket, in het onderwijs is dat slechts voor 5,60 % van het personeel het geval. De cijfers slaan op de privé-werknemers in die sectoren, niet op de ambtenaren.

Toch kunnen de verschillen in sectoren de verschillen tussen de seksen niet helemaal verklaren. SD Worx heeft de ruwe cijfers ook uitgezuiverd voor de verschillen in sector, leeftijd, het aantal werknemers in het bedrijf en het statuut (arbeider of bediende). In organisaties binnen dezelfde sector en met dezelfde grootte hebben mannen met een gelijkaardig statuut en een gelijk­aardige leeftijd liefst 2,9 keer vaker een salariswagen dan hun vrouwe­lijke collega’s.

Volgens Yves Stevens, professor sociaal recht aan de KU Leuven, spruiten de verschillen gedeeltelijk voort uit verschillen in keuzes die mannen en vrouwen maken. ‘We zien bijvoorbeeld in cafetariaplannen (waarbij werknemers een eindejaarspremie kunnen omzetten in zelf te kiezen voordelen, red.) dat mannen vaker voor een auto kiezen. Vrouwen kiezen sneller voor een hospitalisatieverzekering of bijkomende dekking bij overlijden.’

Ook minder bonussen voor vrouwen

Vrouwen genieten vaker een ­andere mobiliteitsvergoeding, blijkt ook uit de studie. Vrouwen krijgen bijna dubbel zo vaak een tussenkomst voor het openbaar vervoer. Ze ontvangen ook iets vaker een fietsvergoeding en een tussenkomst voor verplaatsingen met de eigen wagen. Maar die vergoedingen liggen, zelfs als ze gecombineerd worden, lager dan bij de salariswagen.

Een doorsnee salariswagen heeft een cataloguswaarde van 30.811 euro, berekende SD Worx. Wie er één heeft, heeft een gemiddeld maan­delijks voordeel van alle aard van 158 euro. De tankkaart is daarin niet meegeteld. De tussenkomst voor openbaar vervoer bedraagt gemiddeld 58 euro, de fietsvergoeding 34 euro.

Vrouwen hebben niet alleen minder vaak een bedrijfswagen, ze genieten ook minder andere extralegale voordelen. Mannen krijgen bijna dubbel zo vaak een loonbonus of winstpremie, en de helft vaker aandelen of warrants. Ze ontvangen ook vaker ecocheques en een vergoeding voor telefonie en internet. ‘De loonkloof, die al voor de brutolonen ­bestaat, zet zich ook door in het aanvullende loonpakket’, merkt Stevens op.

DESMET, D. Salariswagen is mannenzaak. De Standaard, 16 juli 2019, 1.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo