Veranderen met de CEO ook de bedrijfswaarden?

Anderhalf jaar staat Tom Verhaegen aan het hoofd van Agilitas Group, het vroegere t-groep en uitzendkantoor t-interim. Veranderen met zo’n nieuwe naam (en topman) ook de waarden van het bedrijf? En hoe wil Agilitas Group het verschil maken? “Wij zijn de kleinste van de groten en de grootste van de kleinen.”

In 2016 verkocht de Vlaamse overheid t-groep aan het Nederlandse Gilde Buy Out Partners. Kort nadien kwam Tom Verhaegen als CEO aan boord om de (digitale) transformatie te (bege)leiden. Een wendbare stijl staat hierbij voorop en dat blijkt ook uit de naam Agilitas.

“We mikken in essentie op de combinatie van een persoonlijke aanpak en digitalisering”, zo vat Verhaegen het samen. “We hebben de digitale tools nodig waardoor we snelheid nemen in het begin van het (matching)proces, maar tegelijk willen we dicht bij de klant en kandidaat staan. Dat uit zich bijvoorbeeld in de mogelijkheid om een halve dag mee te lopen met collega’s. Daar trekken we dus tijd voor uit.”

Zijn met de naamsverandering ook jullie waarden ‘aangepakt’?

Verhaegen: “Een groot deel van onze waarden was al aanwezig, zoals authenticiteit, kwaliteit en klant- en kandidaatgericht zijn. Maar er zijn er ook enkele aan toegevoegd. Als we het over gepassioneerd leiderschap hebben, dan is bijvoorbeeld meten om te verbeteren toegevoegd. Dat is de digitale component. Daarnaast werd ook samenwerken als waarde uitgewerkt, onder meer met het aspect om elkaar te helpen en te stimuleren om continu beter te worden. Bij wijze van spreken: geen 150 aparte kmo’s maar een gemeenschappelijke aanpak op basis van zogenaamde best practices. Onze strategische speerpunten zitten vervat in deze waarden. Wij noemen het ook wel onze vier D’s: dichtbij, digitaal en deskundig om uiteindelijk een duurzame relatie op te bouwen met klanten en kandidaten.”

In welke mate draagt u die waarden ook uit?

“Zulke waarden uitdragen, of de aanvulling ervan, vergt tijd. Daar ben je minstens een half jaar mee bezig en ook erna is het een werk van elke dag. Het is onder meer naar mensen luisteren, werkgroepen opzetten, elk kwartaal samenkomen, constant communiceren of minstens een keer per week een ochtendritueel organiseren waar een van de waarden centraal staat. We gaan er dus concreet mee aan de slag: onze waarden zitten vervat in alle processen, van aanwerving en onboarding tot evaluatie- en functioneringsgesprekken.”

Gelooft u in die zogenaamde cultural fit?

“Absoluut, want cultuur is de basis voor alles. Alles begint ermee. Of zoals ik weleens zeg: een cultural fit is als een roeiboot. Iedereen is anders, maar hoe verschillend ook, een aantal kernwaarden deel je. Zo roeit iedereen wel mee in dezelfde richting. Het is het referentiekader. Het is geen probleem om fouten te maken in onze organisatie. Maar wat wel een probleem kan vormen, zijn fouten tegen de basiswaarden die onze bedrijfscultuur uitdragen. Tegelijk stel ik vast dat wij, in vergelijking met de markt, een relatief klein personeelsverloop hebben. Kortom, de cultural fit is de grootste drijfveer voor prestaties. Het is zo belangrijk – zeker in het huidige tijdperk van de schaarste aan talent – dat je je bevindt in een omgeving waar je goed past. Anders wreekt het zich vroeg of laat toch.”

Hoe wil u als Agilitas het verschil maken in de (uitzend)markt?

“Ik zeg vaak: wij zijn de kleinste van de groten en de grootste van de kleinen. We kennen weinig beperkingen. Wij zijn groot genoeg om toch nog voldoende schaal te hebben om op cruciale investeringen de groten te kunnen volgen, zonder log te worden en niet ondernemend te zijn. We zijn, zoals onze naam Agilitas doet uitschijnen, dus wel wendbaar genoeg. Wij willen blijven groeien en de beste zijn in ons vakgebied. Onze klemtoon op aangepaste waarden, zoals samenwerking, moet hier zeker toe bijdragen.”

Al deze veranderingen kunnen natuurlijk niet zonder al uw medewerkers.

“Klopt helemaal. We hebben het afgelopen jaar veel vernieuwd, onder andere een vernieuwde strategie, een nieuwe naam, aangescherpte waarden, nieuwe tools en andere manieren van werken. Zo veel veranderen is niet gemakkelijk. Veel mensen hebben dan ook heel hard gewerkt. Uiteraard is niet iedereen even snel mee, maar het is fantastisch om te zien hoe de overgrote meerderheid met open armen en met heel veel goesting ervoor gegaan is. We hebben al heel mooie stappen voorwaarts gezet en daar blijven we samen voor gaan in 2019.”

Veranderen met de CEO ook de bedrijfswaarden? www.jobat.be, 28 februari 2019. Geraadpleegd op 4 maart 2019 via www.jobat.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo