De drankenproducent Spadel boekte in het eerste halfjaar bijna een vijfde minder winst. De belangrijkste reden is de lancering van de natuurlijke limonades.
Spadel opende vorig jaar in Spa een nieuwe lijn voor de productie van natuurlijke limonades, ‘sprankelende’ drankjes op basis van vers fruit, zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen. Dat vergde een investering van 17,5 miljoen euro waarvan nog ongeveer 3 miljoen in de eerste helft van dit jaar.
‘De limonades werden in het voorjaar op de markt gebracht in België en Nederland en de verkoop loopt goed’, zegt woordvoerder Jean-Benoît Schrans, zonder details te geven. De forse opstartkosten van die bottelingslijn en de promotie-uitgaven om zeven natuurlijke limonades in de markt te zetten, brachten wel een forse duik van het bedrijfsresultaat mee. Dat daalde met 17,50 % tot 13 miljoen euro. Netto daalde de winst met een vijfde tot 8,6 miljoen euro. De omzet groeide lichtjes met 4,60 % tot bijna 125 miljoen euro.
De uitgaven verbonden aan de nieuwe industriële projecten – Spa breidde ook zijn frisdranken op basis van Spa-mineraalwater uit – zullen volgens het bedrijf ook wegen op de resultaten voor het hele jaar. ‘Ook die gearomatiseerde waters slaan aan’, zegt Schrans. Spadel verkocht vorig jaar 605 miljoen liter water en (klassieke) limonades, waarvan 430 miljoen liter Spa-water.
Spadel is ook bekend van de merken Bru, Wattwiller, Carola en Brecon Carreg. De groep heeft vestigingen in België, Frankrijk en Wales. Er werken 750 mensen.