Nieuwe limonades nemen hap uit winst Spadel

De dran­ken­pro­du­cent Spa­del boek­te in het eer­ste half­jaar bijna een vijf­de min­der winst. De be­lang­rijk­ste reden is de lan­ce­ring van de na­tuur­lij­ke li­mo­na­des.

Spa­del open­de vorig jaar in Spa een nieu­we lijn voor de pro­duc­tie van na­tuur­lij­ke li­mo­na­des, ‘spran­ke­len­de’ drank­jes op basis van vers fruit, zon­der be­waar­mid­de­len of kleur­stof­fen. Dat verg­de een in­ves­te­ring van 17,5 mil­joen euro waar­van nog on­ge­veer 3 mil­joen in de eer­ste helft van dit jaar.

‘De li­mo­na­des wer­den in het voor­jaar op de markt ge­bracht in België en Ne­der­land en de ver­koop loopt goed’, zegt woord­voer­der Jean-Be­noît Schrans, zon­der de­tails te geven. De forse op­start­kos­ten van die bot­te­lings­lijn en de pro­mo­tie-uit­ga­ven om zeven na­tuur­lij­ke li­mo­na­des in de markt te zet­ten, brach­ten wel een forse duik van het be­drijfs­re­sul­taat mee. Dat daal­de met 17,50 % tot 13 mil­joen euro. Netto daal­de de winst met een vijf­de tot 8,6 mil­joen euro. De omzet groei­de licht­jes met 4,60 % tot bijna 125 mil­joen euro.

De uit­ga­ven ver­bon­den aan de nieu­we in­du­striële pro­jec­ten – Spa breid­de ook zijn fris­dran­ken op basis van Spa-mi­ne­raal­wa­ter uit – zul­len vol­gens het be­drijf ook wegen op de re­sul­ta­ten voor het hele jaar. ‘Ook die ge­a­ro­ma­ti­seer­de wa­ters slaan aan’, zegt Schrans. Spa­del ver­kocht vorig jaar 605 mil­joen liter water en (klas­sie­ke) li­mo­na­des, waar­van 430 mil­joen liter Spa-wa­ter.

Spa­del is ook be­kend van de mer­ken Bru, Watt­wil­ler, Ca­rola en Bre­con Car­reg. De groep heeft ves­ti­gin­gen in België, Frank­rijk en Wales. Er wer­ken 750 men­sen.

Nieuwe limonades nemen hap uit winst Spadel. De Tijd, 2016-08-31, 16.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo