Markt voor muziekstreaming stevent af op duopolie

De strea­ming­dienst Apple Music heeft de kaap van 10 mil­joen ge­brui­kers ge­rond. Daar­mee lijkt het ge­vecht om de strea­ming­markt uit te draai­en op een twee­strijd.

De strea­ming­markt lijkt meer en meer uit te draai­en op een duo­po­lie. Het enige be­drijf dat markt­lei­der Spo­ti­fy lijkt te kun­nen vol­gen, is de strea­ming­dienst van Apple. Zes maan­den na de lan­ce­ring heeft Apple Music 10 mil­joen be­ta­len­de ge­brui­kers ver­za­meld, meldt de Brit­se za­ken­krant Fi­nan­ci­al Times.

Daar­mee is Apple Music met voor­sprong de twee­de spe­ler op de markt na Spo­ti­fy, dat meer dan 20 mil­joen be­ta­len­de ge­brui­kers telt. Het Fran­se Dee­zer be­kleedt po­si­tie drie. In juni vorig jaar pakte dat be­drijf uit met 6,3 mil­joen be­ta­len­de ge­brui­kers. Maar in aan­loop naar een on­der­tus­sen af­ge­bla­zen beurs­gang bleek dat de helft van die ge­brui­kers klant zijn van Dee­zer via een deal met hun te­le­com­ope­ra­tor, zon­der dat ze de app ook echt ge­brui­ken. Dee­zer hinkt met een dikke 3 mil­joen ac­tie­ve be­ta­len­de ge­brui­kers dus flink ach­ter­op. An­de­re dien­sten zoals het Ame­ri­kaan­se Rhap­so­dy en Tidal van de rap­per Jay-Z vol­gen op nog gro­te­re af­stand.

Apple wist de kaap van 10 mil­joen in een enorm tempo te ron­den. Ter ver­ge­lij­king: Spo­ti­fy deed er vijf jaar over om 10 mil­joen men­sen te over­tui­gen te be­ta­len voor toe­gang tot zowat alle mu­ziek

En­ke­le fac­to­ren doen de ver­ge­lij­king wel wat krom lopen. Voor­eerst was Spo­ti­fy een pi­o­nier. Het heeft aar­dig wat tijd in be­slag ge­no­men om con­su­men­ten ver­trouwd te maken met het con­cept van mu­ziek strea­men in ruil voor een maan­de­lijks vast be­drag. Apple heeft het voor­deel dat an­de­re spe­lers het pad heb­ben geëffend, ook al staat strea­ming com­mer­ci­eel ge­zien nog steeds in de kin­der­schoe­nen.

Een ander uniek voor­deel voor Apple is dat het zijn app sinds die uit­kwam stan­daard op alle iP­ho­nes en iPads zet. Wie zo’n toe­stel heeft en de eer­ste stap­pen wil zet­ten naar het strea­men van mu­ziek, is dus snel­ler ge­neigd te pro­be­ren wat voor zijn neus staat.

Dat laat­ste is een enorm be­lang­rij­ke fac­tor in de op­mars van Apple. Maar het wil niet au­to­ma­tisch zeg­gen dat de Ame­ri­ka­nen uit Cu­per­ti­no Spo­ti­fy zo­maar omver zul­len bla­zen. Spo­ti­fy zei gis­te­ren dat het in de twee­de helft van 2015 zijn ‘sterk­ste groei ooit’ zag, zon­der in de­tail te tre­den.

Dat een Zweed­se start-up een vuist kan maken tegen de steen­rij­ke Ap­ple-ma­chi­ne is op­mer­ke­lijk. Maar in de strea­ming­markt gaat het om meer dan enkel mar­ke­ting. Apple kreeg de voor­bije maan­den erg veel kri­tiek op de ge­bruik­s­er­va­ring van zijn app, die op ver­schil­len­de vlak­ken ha­per­de of te­leur­stel­de. Te­ge­lij­ker­tijd wordt Spo­ti­fy vaak ge­lau­werd om de ge­bruik­s­er­va­ring en krach­ti­ge tools om mu­ziek te ont­dek­ken. Het gaat dus om meer dan diepe zak­ken.

SERRURE, B. Markt voor muziekstreaming stevent af op duopolie. De Tijd, 2016-01-12, 12.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo