De streamingdienst Apple Music heeft de kaap van 10 miljoen gebruikers gerond. Daarmee lijkt het gevecht om de streamingmarkt uit te draaien op een tweestrijd.
De streamingmarkt lijkt meer en meer uit te draaien op een duopolie. Het enige bedrijf dat marktleider Spotify lijkt te kunnen volgen, is de streamingdienst van Apple. Zes maanden na de lancering heeft Apple Music 10 miljoen betalende gebruikers verzameld, meldt de Britse zakenkrant Financial Times.
Daarmee is Apple Music met voorsprong de tweede speler op de markt na Spotify, dat meer dan 20 miljoen betalende gebruikers telt. Het Franse Deezer bekleedt positie drie. In juni vorig jaar pakte dat bedrijf uit met 6,3 miljoen betalende gebruikers. Maar in aanloop naar een ondertussen afgeblazen beursgang bleek dat de helft van die gebruikers klant zijn van Deezer via een deal met hun telecomoperator, zonder dat ze de app ook echt gebruiken. Deezer hinkt met een dikke 3 miljoen actieve betalende gebruikers dus flink achterop. Andere diensten zoals het Amerikaanse Rhapsody en Tidal van de rapper Jay-Z volgen op nog grotere afstand.
Apple wist de kaap van 10 miljoen in een enorm tempo te ronden. Ter vergelijking: Spotify deed er vijf jaar over om 10 miljoen mensen te overtuigen te betalen voor toegang tot zowat alle muziek
Enkele factoren doen de vergelijking wel wat krom lopen. Vooreerst was Spotify een pionier. Het heeft aardig wat tijd in beslag genomen om consumenten vertrouwd te maken met het concept van muziek streamen in ruil voor een maandelijks vast bedrag. Apple heeft het voordeel dat andere spelers het pad hebben geëffend, ook al staat streaming commercieel gezien nog steeds in de kinderschoenen.
Een ander uniek voordeel voor Apple is dat het zijn app sinds die uitkwam standaard op alle iPhones en iPads zet. Wie zo’n toestel heeft en de eerste stappen wil zetten naar het streamen van muziek, is dus sneller geneigd te proberen wat voor zijn neus staat.
Dat laatste is een enorm belangrijke factor in de opmars van Apple. Maar het wil niet automatisch zeggen dat de Amerikanen uit Cupertino Spotify zomaar omver zullen blazen. Spotify zei gisteren dat het in de tweede helft van 2015 zijn ‘sterkste groei ooit’ zag, zonder in detail te treden.
Dat een Zweedse start-up een vuist kan maken tegen de steenrijke Apple-machine is opmerkelijk. Maar in de streamingmarkt gaat het om meer dan enkel marketing. Apple kreeg de voorbije maanden erg veel kritiek op de gebruikservaring van zijn app, die op verschillende vlakken haperde of teleurstelde. Tegelijkertijd wordt Spotify vaak gelauwerd om de gebruikservaring en krachtige tools om muziek te ontdekken. Het gaat dus om meer dan diepe zakken.