Afgelopen zomer ging nog een nieuwe Intimacy-winkel open op Fifth Avenue in Manhattan. Maar een ommekeer was dat voorlopig niet.
Van de Velde bijt zijn tanden stuk op zijn Amerikaanse dochter Intimacy. Maar zonder die dissonant boekte het lingerie bedrijf uitstekende resultaten. De aandeelhouders krijgen een fors dividend.
Van de Velde heeft drie records gebroken. Het lingeriebedrijf boekte in 2014 zijn hoogste bedrijfskasstroom ooit, het keerde het hoogste dividend uit zijn geschiedenis uit en het aandeel koerste nooit eerder zo hoog.
Het bedrijf uit Schellebelle maakte begin januari al bekend dat de omzet vorig jaar met 8,70 % gestegen is tot net geen 200 miljoen euro. Dat is een forse groei na twee vrij magere jaren. Nu blijkt dat de winst nog sneller gegroeid is. De recurrente bedrijfskasstroom bedroeg 57,7 miljoen euro. Dat is 19,00 % meer dan vorig jaar.
‘Er is groei bij de drie merken, Marie Jo, Prima Donna en Andres Sarda’, zegt CEO Ignace Van Doorselaere. ‘Maar vooral de zwemlijn van Prima Donna was een schot in de roos. Consumenten zaten duidelijk te wachten op badmode voor grotere maten. In omzet bedraagt de lijn ongeveer 15,00 % van Prima Donna en we zien dat ze het potentieel heeft om nog te verdubbelen.’
Van de Velde groeit naar eigen zeggen in alle belangrijke landen. Ook de retailketens Rigby & Peller in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland en Lincherie in Nederland doen het goed.
Met dat puike rapport is de Amerikaanse retailketen Intimacy als grote dissonant des te frustrerender. ‘Ik had heel veel verwacht van Intimacy’, geeft Van Doorselaere toe. ‘Maar het afgelopen jaar is de situatie er nog verder afgebrokkeld.’
Van de Velde boekt de waarde van Intimacy helemaal af. Die afboeking van 31,4 miljoen euro betekent wel dat de nettowinst verschrompelde tot amper 2,5 miljoen euro (-92,00 %).
In 2007 boorde Van de Velde met Intimacy de Amerikaanse markt aan, maar de keten werd al vrij snel een zorgenkind. Vorig jaar daalde de omzet met 16,70 % (in dollar uitgedrukt). En Intimacy is nu ook verlieslatend, zelfs als rekening wordt gehouden met de winstmarge die Van De Velde boekte op de levering van lingeriesetjes aan de Intimacy-winkels. ‘We zullen niet toelaten dat deze cash drain aanhoudt’, klinkt het in Schellebelle. Lode Van Laere, de schoonzoon van de voormalige CEO Herman Van de Velde, moet dit jaar het tij zien te keren.
Beter nieuws was er voor de aandeelhouders. Die krijgen over 2014 een brutodividend van € 3,50. In november kregen ze al een tussentijds dividend van € 1,35, in mei komt daar een brutodividend van € 2,15 bij.
‘Waarom zouden we de cash die we niet nodig hebben, in de onderneming houden’, vraagt Van Doorselaere. Eind december had Van de Velde 35 miljoen euro nettocash op de balans.
Ook in 2015 lijkt een stevig dividend tot de mogelijkheden te behoren. ‘Er staan geen overnames op de radar’, zegt Van Doorselaere. ‘Al is het natuurlijk niet verstandig om daarop te anticiperen.’
Maar dat deden beleggers wel. Sinds de bekendmaking van de jaaromzet in januari is het aandeel al met ruim 20,00 % gestegen. Gisteren kwam daar nog eens 7,10 % bij.