Intimacy verpest feest bij Van de Velde

Afgelopen zomer ging nog een nieuwe Intimacy-winkel open op Fifth Avenue in Manhattan. Maar een ommekeer was dat voorlopig niet.

Van de Velde bijt zijn tan­den stuk op zijn Ame­ri­kaan­se doch­ter In­ti­ma­cy. Maar zon­der die dis­so­nant boek­te het lin­ge­rie be­drijf uit­ste­ken­de re­sul­ta­ten. De aan­deel­hou­ders krij­gen een fors di­vi­dend.

Van de Velde heeft drie re­cords ge­bro­ken. Het lin­ge­rie­be­drijf boek­te in 2014 zijn hoog­ste be­drijfs­kas­stroom ooit, het keer­de het hoog­ste di­vi­dend uit zijn ge­schie­de­nis uit en het aan­deel koers­te nooit eer­der zo hoog.

Het be­drijf uit Schel­le­bel­le maak­te begin ja­nu­a­ri al be­kend dat de omzet vorig jaar met 8,70 % ge­ste­gen is tot net geen 200 mil­joen euro. Dat is een forse groei na twee vrij ma­ge­re jaren. Nu blijkt dat de winst nog snel­ler ge­groeid is. De re­cur­ren­te be­drijfs­kas­stroom be­droeg 57,7 mil­joen euro. Dat is 19,00 % meer dan vorig jaar.

vandevelde

‘Er is groei bij de drie mer­ken, Marie Jo, Prima Donna en Andres Sarda’, zegt CEO Ig­na­ce Van Door­se­lae­re. ‘Maar voor­al de zwem­lijn van Prima Donna was een schot in de roos. Con­su­men­ten zaten dui­de­lijk te wach­ten op bad­mo­de voor gro­te­re maten. In omzet be­draagt de lijn on­ge­veer 15,00 % van Prima Donna en we zien dat ze het po­ten­ti­eel heeft om nog te ver­dub­be­len.’

Van de Velde groeit naar eigen zeg­gen in alle be­lang­rij­ke lan­den. Ook de re­tail­ke­tens Rigby & Pel­ler in het Ver­e­nigd Ko­nink­rijk en Duits­land en Lin­che­rie in Ne­der­land doen het goed.

Met dat puike rap­port is de Ame­ri­kaan­se re­tail­ke­ten In­ti­ma­cy als grote dis­so­nant des te frus­tre­ren­der. ‘Ik had heel veel ver­wacht van In­ti­ma­cy’, geeft Van Door­se­lae­re toe. ‘Maar het af­ge­lo­pen jaar is de si­tu­a­tie er nog ver­der af­ge­brok­keld.’

Van de Velde boekt de waar­de van In­ti­ma­cy he­le­maal af. Die af­boe­king van 31,4 mil­joen euro be­te­kent wel dat de net­to­winst ver­schrom­pel­de tot amper 2,5 mil­joen euro (-92,00 %).

In 2007 boor­de Van de Velde met In­ti­ma­cy de Ame­ri­kaan­se markt aan, maar de keten werd al vrij snel een zor­gen­kind. Vorig jaar daal­de de omzet met 16,70 % (in dol­lar uit­ge­drukt). En In­ti­ma­cy is nu ook ver­lies­la­tend, zelfs als re­ke­ning wordt ge­hou­den met de winst­mar­ge die Van De Velde boek­te op de le­ve­ring van lin­ge­rie­setjes aan de In­ti­ma­cy-win­kels. ‘We zul­len niet toe­la­ten dat deze cash drain aan­houdt’, klinkt het in Schel­le­bel­le. Lode Van Laere, de schoon­zoon van de voor­ma­li­ge CEO Her­man Van de Velde, moet dit jaar het tij zien te keren.

Beter nieuws was er voor de aan­deel­hou­ders. Die krij­gen over 2014 een bru­to­di­vi­dend van € 3,50. In no­vem­ber kre­gen ze al een tus­sen­tijds di­vi­dend van € 1,35, in mei komt daar een bru­to­di­vi­dend van € 2,15 bij.

‘Waar­om zou­den we de cash die we niet nodig heb­ben, in de on­der­ne­ming hou­den’, vraagt Van Door­se­lae­re. Eind de­cem­ber had Van de Velde 35 mil­joen euro net­to­cash op de ba­lans.

Ook in 2015 lijkt een ste­vig di­vi­dend tot de mo­ge­lijk­he­den te be­ho­ren. ‘Er staan geen over­na­mes op de radar’, zegt Van Door­se­lae­re. ‘Al is het na­tuur­lijk niet ver­stan­dig om daar­op te an­ti­ci­pe­ren.’

Maar dat deden be­leg­gers wel. Sinds de be­kend­ma­king van de jaar­om­zet in ja­nu­a­ri is het aan­deel al met ruim 20,00 % ge­ste­gen. Gis­te­ren kwam daar nog eens 7,10 % bij.

DE SCHAMPHELAERE, J. Intimacy verpest feest bij Van de Velde. De Tijd, 2015-02-25, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo