Febiac wil files wegwerken met kilometerheffing

De au­to­sec­tor breekt on­ver­wacht een lans voor re­ke­ning­rij­den. ‘Een dras­ti­sche her­vor­ming van de fis­ca­li­teit op mo­bi­li­teit kan het fi­le­pro­bleem op­los­sen.’ Fe­biac wil ech­ter geen ho­ge­re be­las­tin­gen, wel een ver­schui­ving.

De au­to­sec­tor is be­zorgd over de files. ‘Brus­sel en Ant­wer­pen zijn fi­le­kam­pi­oe­nen en de eco­no­mi­sche kos­ten lopen op tot 2 pro­cent van het bruto bin­nen­lands pro­duct’, zegt Thierry Van Kan, de voor­zit­ter van Fe­biac, dat de au­to-in­voer­ders over­koe­pelt. De sec­tor vreest op lan­ge­re ter­mijn ook een im­pact op de ver­koop. ‘Men­sen die in de file staan, zullen niet snel een nieu­we of zui­ni­ge­re auto kopen.’

Om het fi­le­pro­bleem aan te pak­ken schuift Fe­biac het re­ke­ning­rij­den naar voren. Via een ki­lo­me­ter­hef­fing met ver­schil­len­de ta­rie­ven voor piek- en dal­uren en voor over­be­las­te wegen wor­den men­sen aan­ge­maand om hun ge­drag aan te pas­sen. Dat is op­mer­ke­lijk, want de au­to­lob­by hield de voor­bije jaren een plei­dooi tegen de vele be­las­tin­gen en heffingen die au­to­mo­bi­lis­ten moe­ten be­ta­len. Toch wil Fe­biac in geen geval het autoverkeer zwaar­der be­las­ten. ‘In­te­gen­deel, we wil­len een ver­schui­ving van de belastingen’, be­na­drukt Van Kan. ‘We zijn voor het taxe­ren van het ge­bruik van de auto in plaats van het bezit ervan.’

Met an­de­re woor­den: de be­las­ting die au­to­mo­bi­lis­ten be­ta­len, moet er­gens an­ders geschrapt wor­den. Voor de ge­mid­del­de ge­brui­ker zou­den er dus geen meer­kos­ten mogen zijn, ten­min­ste als hij niet te vaak in de spits­uren rijdt. ‘De ki­lo­me­ter­hef­fing ver­vangt bestaan­de ver­keers­be­las­tin­gen, ze komt er niet bo­ven­op’, zegt de CEO van Fe­biac, Luc Bon­temps.

Uit een stu­die die Fe­biac door de con­sul­tant PwC liet uit­voe­ren, moet blij­ken dat het mo­ge­lijk is om een ki­lo­me­ter­hef­fing in te voe­ren die bud­get­neu­traal is. ‘Te­gen­over de in­voe­ring van de ki­lo­me­ter­hef­fing staat de af­schaf­fing van de in­schrij­vings­taks (BIV), de jaar­lijk­se ver­keers­be­las­ting en een deel van de ac­cijn­zen op brand­stof­fen’, legt Frank Dier­ckx, part­ner bij PwC, uit.

De au­to­mo­bi­list en het vracht­ver­keer zijn met 12 mil­jard euro in­kom­sten per jaar een echte melk­koe voor de over­he­den (zie sche­ma). ‘Maar van dat be­drag wordt slechts de helft op­nieuw geïnves­teerd in mo­bi­li­teit’, con­clu­deert Dier­ckx. Van die 6 mil­jard euro krijgt het open­baar ver­voer het leeu­wen­deel. Amper 1 mil­jard euro wordt geïnves­teerd in we­gen­in­fra­struc­tuur.

Op de vraag of het aan­re­ke­nen van ho­ge­re ta­rie­ven in de spits­uren dé ma­nier is om alle fi­le­pro­ble­men op te los­sen be­staat geen een­dui­dig ant­woord. We­reld­wijd wordt daar nog volop mee geëxpe­ri­men­teerd. ‘So­wie­so moet een deel van de op­brengst ge­bruikt wor­den voor in­ves­te­rin­gen om zaken als au­to­de­len of rand­par­kings te fi­nan­cie­ren’, vindt Fe­biac.

In de PwC-stu­die wordt re­ke­ning ge­hou­den met een ba­sis­ta­rief van 3,7 eu­ro­cent per ki­lo­me­ter in de dal­uren en 8,7 cent in de piek­uren. Mi­li­eu­vrien­de­lij­ke­re wa­gens krij­gen kor­ting en oude ben­zi­ne­slur­pers een hoger ta­rief.

PwC schermt in zijn stu­die met een da­ge­lijk­se ver­min­de­ring van de files met 28 ki­lo­me­ter en drie volle dagen files min­der. Die cij­fers wor­den even­wel niet hard ge­maakt. ‘De ki­lo­me­ter­hef­fing kan de maat­schap­pe­lij­ke kos­ten met 700 mil­joen euro doen dalen’, zegt PwC.

Be­kijk hier de pre­sen­ta­tie van Fe­biac

ADRIAEN, D. Febiac wil files wegwerken met kilometerheffing. De Tijd, 2013-10-22. Geraadpleegd op 2013-10-23 via www.tijd.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo